"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mufti Perlis setuju Zakir Naik dihantar pulang tapi bersyarat

FMT Reporters
PETALING JAYA: Mufti Perlis Mohd Asri Zainul Abidin setuju jika penceramah kontroversi Dr Zakir Naik dihantar pulang ke India tetapi ia perlu dilakukan dengan bersyarat.

Memetik Harian Metro, Asri dilaporkan berkata syarat utama adalah Zakir mesti mengadakan satu dialog harmoni dengan wakil kumpulan atau pihak yang menggesanya pulang ke negara asal.

“Kenapa tidak dianjurkan satu dialog antara Zakir dengan mereka yang tidak berpuas hati dengan seperti dialog antara beliau bersama M Kulasegaran (Menteri Sumber Manusia).

“Jika Zakir kalah, I’m will be the first to tell Zakir Naik to get out from this country (Saya akan menjadi orang pertama meminta Zakir tinggalkan negara ini).

“Begitu juga dengan Kulasegaran jika dia kalah, dia perlu pertimbangkan ke mana dia mahu pergi selepas itu,” katanya.

Jika kerajaan mahu menghalau Zakir pulang kerana beliau bukan warganegara, Asri berkata, ramai lagi pendakwah atau guru agama lain yang bukan warganegara tinggal di Malaysia dan Kementerian Dalam Negeri mengetahuinya.

Semalam, Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad berkata kenyataan Zakir kelihatan seperti beliau mahu melibatkan diri dalam politik negara.

Katanya, kenyataan Zakir jelas membangkitkan rasa perkauman dalam kalangan rakyat.

Mahathir menegaskan penceramah agama asing dialu-alukan berceramah, tetapi tidak patut mencampuri politik.

Zakir menimbulkan kemarahan rakyat Malaysia selepas mengatakan orang Cina dan India di negara ini, yang beliau sebut sebagai “tetamu lama”, harus meninggalkan Malaysia terlebih dahulu sebelum beliau berbuat demikian.

Sebelum itu, beliau juga mendakwa penganut Hindu Malaysia lebih setia kepada Perdana Menteri India Narendra Modi berbanding Mahathir walaupun menerima lebih “100 kali” hak berbanding umat Islam di India.

Tiada ulasan: