"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Empat Adun Bersatu sokong PH Selangor selepas MB umum pecat

Malaysia Dateline
Selepas beberapa jam kesemua lima ADUN Bersatu diumum keluar dari Pakatan Harapan (PH) Selangor, mereka terbabit menyatakan pendirian untuk kekal sebagai penyokong gabungan parti yang baru ditumbangkan itu.

ADUN Jeram, Mohd Shaid Rosli yang mewakili kesemua ADUN Bersatu itu dalam sidang media petang tadi berkata, terpulang pada pihak kepimpinan PH Selangor untuk menilai kesetiaan atau kebersamaan mereka bersama kerajaan negeri.

Jelasnya, sokongan mereka kepada PH Selangor itu selepas berunding dan mendapatkan pandangan daripada Tun Dr Mahathir Mohamad.

Turut hadir dalam sidang media itu, ADUN Kuang, Sallehuddin Amiruddin dan ADUN Batang Kali, Harumaini Omar manakala ADUN Dengkil, Adhif Syan Abdullah tidak hadir tetapi mengambil pendirian sama.

Sementara itu Sallehuddin memberitahu, mereka mungkin akan bertemu Amirudin esok bagi membincangkan kedudukan mereka serta kaedah yang boleh diambil untuk bersama kerajaan negeri.

Walau bagaimanapun, kata mereka, di sebalik pendirian tersebut mereka masih setia bersama Bersatu dan tidak berniat menjadi wakil rakyat bebas.

Terdahulu, Menteri Besar Selangor Amirudin Shari dalam sidang media di kediaman rasminya di Shah Alam petang tadi mengumumkan pemecatan kesemua lima ADUN Bersatu dan dua bekas ahli PKR daripada kerajaan Selangor.

Beliau berkata, peruntukan bagi tujuh wakil rakyat itu juga akan dibekukan.

Pada PRU14 lalu, Bersatu memenangi lima kerusi di DUN Selangor. Satu lagi kerusi Bersatu ialah Selat Kelang dimenangi Abdul Rashid Asari yang merupakan Pengerusi Bersatu Selangor.

Tiada ulasan: