"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

‘YB Datuk’ BN kebas duit peladang, beli bangunan melebihi harga tawaran

MALAYSIA DATELINE
Seorang wakil rakyat BN bergelar Datuk dikatakan sanggup menyeleweng peruntukan jutaan riggit yang sepatutnya dimanfaat untuk kepentingan golongan peladang di negara ini.

Bekas Ahli Jemaah Pengarah (AJP) Pertubuhan Peladang Kebangsaan (NAFAS), Dr Yaakob Sapari mendedahkan salah guna kuasa yang berlaku ketika pentadbiran BN itu melibatkan bangunan ibu pejabat NAFAS di Selangor.

“Duit peladang pun YB Datuk sanggup kebas. Bangunan RM 48 juta (ringgit), YB Datuk beli dengan harga RM 59 juta.

“Seorang pengurus kanan memberitahu saya, bangunan ibu pejabat NAFAS dia yang cari. Harga tawaran dia dapat RM 48 juta.

“Dia beritahu Jemaah Pengarah harga tawaran tersebut. Malangnya Jemaah Pengarah setuju beli dengan harga RM 59 juta,” dedahnya di Facebook beliau.

Yaakob yang juga Senator Dewan Negara berkata, kes tersebut telah dibawa kepada pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

“Dalam siasatan tidak tahu bila nak ambil tindakan. Ada istilah legally right, morally wrong,” ujar senator itu.

Beliau yang dilantik sebagai AJP NAFAS pada Januari tahun lalu itu juga akan berkongsikan banyak lagi penyelewengan yang berlaku.

“Inilah YB Melayu, sanggup makan duit haram,” bidas bekas Ahli Dewan Undangan Negeri Selangor untuk Kota Anggerik itu.

Tambah Yaakob, NAFAS yang dianggotai seramai 950,000 orang itu telah digantung oleh Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) selama enam bulan kerana salah laku Jemaah Pengarahnya.

Untuk rekod, Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani ketika pentadbiran kerajaan PH telah menggantung operasi NAFAS berkuat kuasa 1 Jun 2018 ekoran masalah serius dalam urus tadbir membabitkan kepemimpinannya.

Menterinya, Salahuddin Ayub ketika itu berkata, penggantungan itu bagi membolehkan siasatan dijalankan termasuk oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan SPRM.

Tiada ulasan: