"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Undi BN + Pas menurun di lubuk Najib

MALAYSIA DATELINE
Undi BN dan Pas dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) DUN Chini semalam berkurang dari undi Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14), kata pensyarah kanan pengajian politik di Fakulti Teknologi dan Informatik Razak, Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Kuala Lumpur, Dr Mazlan Ali.

Ujarnya, berbanding PRU-14, undi calon Bebas pula meningkat dalam PRK pertama selepas PN mengambil alih kerajaan Persekutuan daripada PH ekoran Langkah Sheraton.

“Gabungan Umno-Pas tidak semestinya akan meningkatkan undi MN (Muafakat Nasional) sebagaimana yang selalu diuar-uarkan.

“Sedangkan Chini adalah lubuk Datuk Seri Najib yang tidak mungkin tercabar oleh mana-mana parti lain juga menunjukkan trend penurunan, inikan pula kawasan-kawasan panas majoriti Melayu lain di Malay heartland,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Untuk rekod, DUN Chini adalah satu daripada empat DUN di bawah Parlimen Pekan.

Dr Mazlan turut berpendapat PRK DUN Chini menyaksikan pertembungan antara warlords, sentimen-sentimen lokal, budaya “cah keting” dan lain-lain perlu diambilkira.

Semalam, BN diwakili generasi kedua Felda Chini, Mohd Sharim Md Zain memperoleh 13,872 undi dengan peratusan keluar mengundi 73.87 peratus mengatasi 70 peratus sasaran awal Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

“Jika kadar keluar mengundi lebih tinggi, pasti majoriti BN makin menurun, kerana pengundi-pengundi luar yang tidak hadir mengundi ini biasanya menyokong PH (Pakatan Harapan),” katanya lagi.

Tiada ulasan: