"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Anwar yakin dapat sokongan, kata Khalid Samad

MALAYSIA DATELINE

Datuk Seri Anwar Ibrahim yakin beliau akan berjaya dalam rundingannya untuk mendapatkan sokongan bagi membolehkan beliau membentuk kerajaan dan mengembalikan semula mandat rakyat.

Menurut Pengarah Komunikasi AMANAH, Khalid Abd Samad, perkara ini diberitahu Anwar dalam mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Harapan baru-baru ini.

“Datuk Seri Anwar memberitahu mesyuarat, beliau sudah hampir dapat kejayaan dalam rundingan itu. Oleh itu, jika nama beliau digugurkan sebagai calon PM, rundingan itu akan terjejas,” kata Khalid dalam temubual dengan Jom Chanel malam tadi.

Anwar dipercayai membuat permintaan ini berikutan cadangan baru dari Tun Dr Mahathir Mohamad, Datuk Seri Shafie Apdal dicalonkan sebagai Perdana Menteri.

Kenyataan Khalid mengesahkan berita Malaysia Dateline sebelum ini yang melaporkan Anwar sedang membuat rundingan akhir bagi membentuk kerajaan menjelang sidang Parlimen yang bermula Isnin 13 Julai ini.

Dalam temubual itu juga Khalid menegaskan PH tidak pernah menggugurkan nama Anwar sebagai calon PM.

“Anwar tetap menjadi pilihan nombor satu kita. Pilihan kedua iaitu Tun Dr Mahathir telah ditolak oleh Keadilan. Pilihan ketiga Datuk Seri Shafie Apdal, sebagaimana dicadangkan oleh Tun Dr Mahathir, kita sedang rundingkan.

“Jadi kita ada dua opsyen sekarang, pilihan satu Anwar atau Shafie,” kata Khalid.

Menurut beliau, Anwar dan Shafie telah diputuskan agar berunding bagi mempastikan kejayaan PH untuk mengembalikan semula mandat rakyat.

“Mana-mana pilihan samada Anwar PM dan Shafie timbalan atau Shafie PM, Anwar timbalan, kita harap kedua-dua mereka berunding,” kata Khalid memaklumkan tentang keputusan mesyuarat itu.

Dewan Rakyat akan bersidang 13 Julai ini dengan agenda utama adalah usul dari Perdana Menteri agar Speaker Dewan Rakyat, Datuk Seri Mohamad Ariff Md Yusof dan timbalannya Nga Kor Meng meletakkan jawatan.

Jika usul ini diundi, ia akan memberikan penentu samada kerajaan Perikatan Nasional (PN) yang ada mempunyai sokongan majoriti atau tidak.

Tiada ulasan: