"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Freemalaysiatoday dan SPRM cuba timbulkan fitnah?

Mana ada wang tunai RM70,000 dirampas, Kanun persoal SPRM
SITI NUR ZAWANI MISCON

Badan Kanun (Biro Undang-Undang) AMANAH menggesa agar Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan media lebih profesional berhubung siasatan ke atas bekas Setiausaha Politik Menteri Pertahanan, Mohamad Sabu.

Pengerusinya, Dr Zulqarnain Lukman berkata, tindakan SPRM sama sekali tidak mencerminkan sifat profesionalisme Suruhanjaya tersebut apabila didapati menggeledah rumah Mohd Azhar Che Mat Dali seolah-olah beliau terlibat dengan kes jenayah besar.

ZULQARNAIN
Malah, beliau turut menafikan laporan media yang mendakwa wang tunai pelbagai mata wang bernilai lebih RM70,000 disita daripada rumah Azhar atau pejabat Wisma AMANAH.

“Tindakan SPRM yang telah menggeledah rumahnya ketika keluarganya tiada di rumah pada waktu dinihari seolah-olah beliau adalah seorang penjenayah yang terlibat dengan kes jenayah besar seperti 1MDB, adalah dikesali dan tidak mencerminkan sifat profesionalisme SPRM.

“Tambahan lagi, tiada wang tunai pelbagai mata wang bernilai lebih RM70,000 disita daripada rumah beliau atau pejabat Wisma Amanah sebagaimana yang dilaporkan di dalam media.

“Ini adalah berita fitnah atau palsu dan bersifat mala fide atau berniat jahat terhadap Setiausaha Politik berkenaan,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Terdahulu, KANUN memaklumkan bahawa rumah Azhar digeledah antara jam 2 hingga 5 pagi dan pejabatnya di Wisma Amanah Negara di Kuala Lumpur juga turut digeledah selepas itu pada kira-kira jam 5.30 pagi semalam.

Kedua-dua penggeledahan itu didakwa dilakukan tanpa ada sebarang waran penggeledahan diserahkan kepada pemilik premis.

Sementara itu, Zulqarnain memaklumkan, Azhar didapati hadir dengan niat baik pada petang 7 Julai ke pejabat SPRM apabila diminta hadir untuk membantu siasatan sebagai saksi kes dan bukan suspek terhadap kes yang sedang disiasat.

Namun katanya, adalah mengejutkan apabila Azhar ditahan sebagai suspek walhal pada awalnya beliau hanya diminta hadir untuk membantu siasatan.

“KANUN ingin mengingatkan SPRM bahawa seseorang suspek mempunyai hak yang berbeza dengan seorang saksi yang mana jika beliau hadir sebagai seorang suspek sepatutnya beliau dibenarkan untuk membawa peguam bersamanya dan diberitahu alasan penangkapan terlebih dahulu.

“Dikhuatiri tindakan-tindakan tidak profesional SPRM seperti di atas, akan menyebabkan SPRM dilihat oleh orang ramai sebagai alat pemerintah yang berniat jahat kepada pembangkang, khasnya menjelang persidangan parlimen pada 13 Julai 2020,” katanya lagi.

Mereka juga mendakwa, ada sumber dalaman yang mahu sensasikan isu, rosakkan Imej AMANAH

Pada masa sama, KANUN menyelar laporan portal media Free Malaysia Today yang dikatakan tidak tepat selepas menyiarkan berita dengan tajuk “MACC nabs Mat Sabu’s aide over RM56 mil project, cash seized” yang diterbitkan pada semalam.

Menurut Zulqarnain, laporan tersebut menggambarkan seolah-olah setpol berkenaan bersalah dan sejumlah wang tunai bernilai RM71,729 iaitu RM20,650, S$7,293, A$695, US$606, £3,520, ‎‎€200 dan 400 bahts bersama dokumen berkaitan projek kementerian dirampas daripada beliau.

Sedangkan katanya, dalam prosiding reman pada 8 Julai itu terdapat 2 lagi suspek yang direman termasuk seorang pegawai tentera berpangkat besar yang dikatakan telah menjalani tahanan reman sebelumnya dan ini adalah reman kali kedua baginya.

“Kegagalan media itu menyebutkan dua suspek lain serta rampasan itu dibuat daripada siapa menunjukkan niat tidak baik dan tidak profesional media terhadap SetPol tersebut khasnya dan kepada Parti Amanah Negara secara amnya.

“KANUN turut hairan bagaimana pihak media boleh mendapatkan nilai dan pecahan yang terperinci berkaitan jumlah rampasan itu,” ujarnya.

Beliau berkata, adalah mustahil untuk angka tersebut diperolehi pihak media kecuali adanya orang dalam yang membocorkan maklumat fail bagi tujuan mensensasikan berita tersebut dan pada masa yang sama mencemarkan nama AMANAH dan Pakatan Harapan.

Jelasnya, kebocoran maklumat sedemikian tidak seharusnya menjadi amalan mana-mana pegawai kerajaan dan pihak SPRM perlu mengetatkan SOP mereka supaya kebocoran maklumat yang boleh mendatangkan penganiayaan terhadap mana-mana pihak tidak akan berlaku.

Dalam pada itu, KANUN menyeru pihak SPRM segera mendapatkan surat akuan perisytiharan harta daripada anggota pentadbiran kerajaan khasnya kabinet Tan Sri Muhyiddin Yasin dan seluruh ahli Parlimen Perikatan Nasional memandangkan mereka sudah menjadi kerajaan lebih daripada empat bulan.

“Ini menunjukkan SPRM di bawah kerajaan PH dahulu lebih proaktif dan profesional berbanding pada zaman sekarang.

“Sudahlah perisytiharan harta pihak pemerintah tidak dilakukan seperti sepatutnya, SPRM bawah kerajaan PN kelihatan seolah-olah mensasarkan pembangkang melalui tindakan secara tidak profesional,” tempelaknya.

Tiada ulasan: