"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ebit Lew sayu lihat susahnya hidup tanpa air, sumbang 2 lori tangki

Pendakwah dan juga usahawan terkenal, Ebit Lew, sekali lagi muncul sebagai 'penyelamat' - kali ini buat penduduk Selangor yang berdepan masalah bekalan air.

Ebit Lew melalui hantarannya di Facebook berkata dia membeli dua lori tangki air semalam untuk mengagih-agihkan bekalah air bersih kepada penduduk di sekitar Lembah Klang yang terjejas ekoran pencemaran bau di Sungai Selangor.

“Sayu rasa hati. Selangor tiada air. Saya beli air dua lori besar untuk diagihkan.

"Dari 10 malam tadi kami keluar rumah uruskan sampai subuh. Dan sekarang masih belum selesai mengagihkan air di area pinggiran Batu Caves.

“Bila saya tengok rumah saya tiada air. Saya cepat-cepat belikan air mineral untuk anak-anak. (Tetapi) Saya berfikir macam manalah orang diluar sana, sekitar PPRT," katanya.

Menurut Lew lagi apabila dia mengalami perasaan paling sayu apabila melihat orang tua terpaksa berbaris untuk mendapatkan keperluan air masing-masing.

Justeru kata Lew dia bersama pembantunya menolong mengangkatkan air untuk golongan terbabit.

Turut datang untuk mengambil air, katanya, ialah anak-anak kecil dan mereka turut membantu golongan lebih berusia.

"Ya Allah, bantulah semua negeri-negeri yang ada masalah air permudahkanlah ya Allah. Bukalah jalan buat kami semua,” katanya lagi.

Awal pagi semalam, kira-kira 1.2 juta akaun Air Selangor membabitkan 1,292 kawasan di Kuala Lumpur, Petaling, Klang/Shah Alam, Kuala Selangor, Hulu Selangor, Gombak dan Kuala Langat mengalami gangguan bekalan air tidak berjadual setelah empat LRA Sungai Selangor itu dihenti tugas, ekoran pencemaran sumber air mentah.

Ekoran daripada itu, Ketua Polis Selangor Noor Azam Jamaludin berkata pihaknya telah membuka kertas siasatan berhubung kejadian terbabit dan siasatan sedang dijalankan dengan kerjasama Lembaga Urus Air Selangor (Luas) dan Jabatan Alam Sekitar (JAS).

Menteri Alam Sekitar dan Air Tuan Ibrahim Tuan Man semalam juga dilaporkan berkata Loji Rawatan Air (LRA) Sungai Selangor Fasa 1,2 dan 3 dan LRA Rantau Panjang dihentikan tugas akibat pencemaran sumber air mentah pada pukul 2 pagi.

Lew berkata dia menerima banyak permintaan daripada pihak lain susulan gangguan bekalan air sejak semalam.

Bagaimanapun, dia memohon agar semuanya dipermudahkan.

“Pohon doa. Ramai sangat yang minta tolong. Ada pusat dialisis dan klinik pun memerlukan. Insya-Allah doakan semuanya dimudahkan,” tambahnya.

Tiada ulasan: