"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Lokman Adam: PN sudah kencing MP BN untuk dapat sokongan

MALAYSIA DATELINE

Aktivis Umno mula mendakwa, Menteri Kewangan Datuk Seri Tengku Zafrul Abdul Aziz menipu ahli-ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) apabila berkata dalam Dewan Rakyat 8.2 juta pencarum KWSP berhak mengeluarkan caruman mereka.

Orang kanan Datuk Seri Najib Razak mendakwa, jelas sekali mereka ditipu apabila kemudiannya berkata, hanya mereka yang cukup syarat-syaratnya iaitu mereka terkesan dari Covid-19 yang layak.

Menurut Datuk Lokman Nor Adam, perkara ini mula dikesan apabila permohonan rakyat untuk melakukan moroterium dan juga permohonan untuk keluarkan wang KWSP menghadapi pelbagai kesukaran.

Katanya, mereka mendapat makluman, KWSP tidak mempunyai cukup duit untuk membuat pembayaran jika pencarum membuat permohonan mereka sebagaimana yang dinyatakan.

“Sepatutnya jika hanya empat juta pencarum yang dibenarkan keluarkan duit mereka, kenapa harus menipu ahli-ahli Parlimen BN dengan berkata akan membenarkan 8.2 juta (mengeluarkan caruman) selepas itu mengenakan pelbagai syarat-syarat yang ketat yang akhirnya jumlah sebenar yang boleh mengeluarkannya tak sampai separuh dari jumlah yang Tengku Zafrul nyatakan.

“Ini satu tindakan yang cukup tidak bertanggungjawab yang dilakukan oleh Menteri Kewangan yang telah menyebabkan kepimpinan BN dan MP BN memberikan sokongan di peringkat dasar kepada Belanjwan 2021.

“Sedangkan hakikat dan realitinya mereka tidak pun mengotakan janji mereka mereka untuk menunai janji kepada BNBBC iaitu pertama moroterium secara automatik kepada semua dan kedua kebenaran untuk pencarum KWSP untuk keluarkan duit maksima RM10,000 secara one off daripada akaun 1 mereka,” kata beliau.

Katanya, antara syarat-syarat yang dikenakan adalah mereka yang dibuang kerja, diwajibkan bercuiti, pendapatan tak sempurna tak ada overtaime misalnya sahaja yang layak.

“Jika begitu, kenapa sebut 8.2 juta pencarum KWSP bakal menikmati kebenaran untuk mengeluarkan wang caruman mereka dari KWSP.

“Ini kerana, 8.2 juta adalah umpama semua pencarum berhak tetapi selepas itu kenakan pelbagai syarat.

“Ini jelas ahli Parlimen BN sudah kena kencing,” kata Datuk Lokman Adam menerusi wawancara dalam facebook beliau yang kesal MP BN sudah ditipu untuk mendapatkan sokongan mereka terhadap Belanjawan 2021.

Menurut beliau, elemen-elemen penipuan sudah mula dilihat dengan jelas apabila syarat-syarat itu dikenakan.

“Usahlah menipu rakyat Tengku Zafrul dan Muhyiddin. Jika 8.2 juta boleh, maknanya semua orang boleh keluarkan caruman mereka kerana itulah jumlah pencarum KWSP.

“Apa ke jadahnya bila Tengku Zafrul dan Muhyiddin kata hanya mereka yang terkesan sahaja yang boleh keluarkan caruman,” kata Lokman.

Tiada ulasan: