"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

MP pembangkang perlu sepakat, Umno tidak boleh dipercayai

IPOHMALI

Sebentar tadi, Belanjawan 2021 di peringkat Jawatankuasa Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) Azmin hampir kalah dalam undian. 110 undi berbanding 104 undi Pakatan Harapan (PH). Hanya perbezaan enam undi.

Undi PH tiba-tiba meningkat untuk kalahkan Azmin ini datang dari mana? Pertama, ia datang dari sokongan blok Tun Mahathir.

Tun yang berumur 95 tahun itu pun datang menolak Azmin. Hampir semua Ahli Parlimen Warisan hadir kecuali Presiden mereka dan Ahli Parlimen lain dari PKR dan DAP atas sebab tertentu.

Nampak tak Umno tidak boleh dipercayai? Bayangkan kebencian besar majoriti Ahli Parlimen Umno kepada Azmin.

Apa yang boleh kita belajar dari peristiwa ini? Pentingnya PH bersatu dengan rakan pembangkang yang lain. Biarpun banyak perkara kita tidak setuju dengan mereka. Tidak kira dari blok Tun atau Warisan. Sebab itu pentingnya kerjasama dalam pembangkang yang dipertahankan AMANAH.

Apa yang kita belajar dari Ahli Parlimen Umno? Biarpun Presiden mereka, Najib cuba berusaha menyakinkan Ahli Parlimen menolak kerajaan PN.

Mereka jauh takutkan kerajaan PH yang dipimpin Datuk Seri Anwar dan DAP. Soal prinsip mereka buang ke tepi. Hatta, Ahli Parlimen Pas. Itu realiti yang kita perlu fahami.

Walhal, mereka boleh saja tidak hadir ke Parlimen atas apa-apa alasan. Kalau ada usul nak luluskan GST pun percayalah, Ahli Parlimen Pas akan sokong biarpun sebelum ini mereka fatwakan haram.

Itu sebabnya sejak awal saya kata, kita Ahli Parlimen kena bersatu. Terimalah realiti yang kononnya kita boleh mendapatkan sokongan Ahli Parlimen Umno untuk bentuk kerajaan. Itu tidak mungkin berlaku. Bagi Najib dan Zahid, mereka terdesak untuk bubarkan Parlimen.

Jika PH dapat bersatu dalam satu gabungan, InsyaAllah kerajaan PN akan tumbang biarpun tanpa perlu sidang Parlimen dalam Belanjawan atau keputusan belah bahagi.

Perkukuhkan kembali kesatuan dalam PH dan bersama Tun Mahathir dan Warisan. Ketepikan ego masing-masing. Selamatkan negara.

Tiada ulasan: