"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pelik, kenapa Sanusi tak lapor SPRM jika benar Mukhriz seleweng RM13 juta

MOHD ALI HASHIM

Pelik dan ajaib. Itu yang dapat dinyatakan oleh Adun Kubang Rotan, Asmirul Anuar Aris ketika mengulas dakwaan Menteri Besar Kedah, Muhammad Sanusi Md Nor bahawa wujudnya penyelewengan membabitkan pemindahan wang milik Menteri Besar Incorporated (MBI) Kedah sejumlah RM13 juta semasa pemerintahan Datuk Seri Mukhriz Mahathir sebagai MB Kedah.

Malah, slip bank berkaitan kemasukan wang tersebut ke sebuah akaun bank di Kanada juga didakwa Sanusi bahawa ia masih disimpan oleh beliau.

“Lebih memelikkan lagi apabila MB menimbulkan dakwaan akaun bank tersebut hanya setelah 16 bulan beliau menerajui kepimpinan sebagai MB Kedah.

“Timbul pelbagai persoalan sekiranya kerajaan negeri adalah sebuah kerajaan yang cekap, kenapa ia tidak didedah seawal pemerintahan sehingga perlu menanti selama setahun empat bulan bagi membuat pendedahan tersebut.

“Terlalu pelik apabila laporan polis dan SPRM juga tidak dibuat. Persoalan yang timbul kenapa perkara ini didiamkan dan tiada pun kenyataan rasmi atau pertuduhan secara terang oleh MB seolah-olah ingin menutup kelemahan diri sendiri dan dialihkan isu kepada kerajaan terdahulu, ” kata beliau yang juga merupakan Setiausaha AMANAH negeri Kedah.

Terdahulu menerusi sidang akhbar selepas selesai sidang Dun negeri Kedah pada Selasa, Sanusi mendakwa masih lagi menyimpan slip bank berkaitan pemindahan wang tersebut.

Manakala sebagai respon Mukhriz turut meminta Sanusi supaya membuat laporan polis sekiranya perkara tersebut benar-benar berlaku.

Tiada ulasan: