"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tuntut pampasan kerana terpotong 'anu'

 Agensi

Rom: Seorang pakar bedah di Itali disiasat oleh pegawai kesihatan tertinggi negara itu kerana tersilap memotong kemaluan pesakit.

Metro UK melaporkan, pakar urologi berusia 30 tahun itu melakukan pembedahan membuang alat sulit itu pesakit berkenaan sebulan selepas mengesahkan lelaki itu yang dipercayai berusia 60-an, menghidap barah.

Laporan menunjukkan pembedahan membuang alat sulit itu berjalan lancar, namun analisis kemudian mendedahkan tiada sebab untuk prosedur itu dilakukan.

Pesakit itu kini menuntut pampasan daripada doktor yang mengendalikan pembedahan di Hospital San Donato di Arezzo, Tuscany, pada 13 November 2018 itu.

Perbicaraan kes itu dijangka bermula 9 Mac (semalam).

Kes serupa pernah dilaporkan di Perancis pada Disember tahun lalu, selepas beberapa siri kesilapan mengakibatkan 'kehilangan' alat sulit lelaki di Hospital Universiti Nantes.

Lelaki itu, yang dilaporkan berusia 30-an, berkata, pembedahan itu menyebabkan dia tidak lagi 'berasa apa-apa'.

"Saya benci dengan doktor ini yang tidak mendengar cakap saya.

"...hati saya benar-benar hancur dan ia sangat memalukan," kata mangsa yang tidak dinamakan itu kepada agensi media tempatan, France Bleu.

Bagi kes di Perancis, lelaki itu menuntut ganti rugi 1 juta euro (kira-kira RM4.8 juta). Bagaimanapun, laporan tempatan menyatakan mangsa hanya menerima pampasan 62,000 euro iaitu kira-kira RM294,000.

Tiada ulasan: