"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Anwar: Tiada maaf jika berbilion wang rakyat dicuri

Faiz Zainudin

PUTRAJAYA: Anwar Ibrahim boleh memaafkan individu yang memukulnya ketika di penjara, tetapi beliau tidak akan berkompromi dengan pencuri berbilion ringgit wang negara.

Perdana menteri itu berkata, beliau tidak akan menggunakan kuasanya untuk memaafkan mereka yang mencuri hasil negara.

“Saya tak berhajat mengorek dan mencungkil semua kelemahan lalu, melainkan kalau ia melibatkan dana banyak yang mesti dipulangkan kepada negara.

“Saya dipukul setengah mati, saya maafkan kerana itu soal peribadi, tapi wang dicuri berbilion-bilion, saya tiada kuasa maafkan,” katanya dalam ucaptama sesi interaksi perdana menteri bersama ketua perwakilan diplomatik Malaysia secara maya sempena sesi pemukiman Wisma Putra. 

Beliau berkata, wang dicuri itu merupakan hak rakyat dan menjadi tanggungjawab pihak berkuasa mendapatkannya kembali kerana ia boleh digunakan untuk manfaat rakyat, termasuk membaik pulih sekolah dan klinik kesihatan daif.

Anwar mengakui bukan tugas mudah membawa perubahan kepada negara, termasuk bebas daripada rasuah dan salah guna kuasa yang memerlukan kerjasama semua pihak.

“Saya ingin tegaskan ini bukan sesuatu yang mudah kerana kita berdepan kekuatan yang akan menghalang perubahan.

“Kumpulan elit politik yang selesa dan senang dengan kuasa mereka, cara rasuah mereka dengan menyorok, mereka tak mahu lakukan perubahan.”

Tiada ulasan: