"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Syarikat Cina ‘dibumiputerakan’, Anwar dedah satu lagi skandal Jana Wibawa

WAN SITI AMINAH

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim mendedahkan ahli perniagaan Cina turut mengambil bahagian di dalam projek Jana Wibawa.

Menurutnya, Jana Wibawa dibangunkan untuk membantu usahawan Bumiputra, namun ada pihak yang mengambil kesempatan dan melanggar peraturan.

Anwar yang juga Menteri Kewangan berkata beliau tidak menghalang sekiranya projek itu benar-benar membantu golongan bumiputera.

Namun begitu, terlalu banyak peraturan kewangan yang dilanggar oleh projek Jana Ekonomi Pemerkasaan Kontraktor Bumiputera Berwibawa (Jana Wibawa) itu.

“Ada syarikat Cina yang ‘dibumiputerakan’ kerana dia kebetulan kawan baik di Johor. Itu pun nak dipertahankan.

“Yang mesti pertahan ini projek bumiputera tetapi bagi pada Cina. Tak apa, apa dia (bagi syarikat Cina) peraturan kewangan apa itu?.

“Kalau hendak bagi projek saya tak halang tapi ini untuk bumiputera. Kita dikelirukan,” katanya ketika menggulung Belanjawan 2023 di Dewan Rakyat, semalam.

Oleh yang demikian, kerajaan membuat keputusan untuk merunding semula projek berkenaan dan tidak mustahil, Jana Wibawa dapat diteruskan.

Projek Jana Wibawa merupakan program khusus pembangunan kontraktor Bumiputera Tulen yang diluluskan ketika penularan pandemik COVID-19.

Tiada ulasan: