"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

‘Mentega Terbang’: Jangan biarkan sesiapa pun menghina Islam dengan alasan bodoh

Bukit Aman ambil keterangan pengarah, pelakon ‘Mentega Terbang’

Joel Shasitiran


(Dari kiri) Zaid Malek, Khairi Anwar Jailani, Arjun Thanaraju dan peguam Mahajoth Singh di luar Bukit Aman.
KUALA LUMPUR: Polis merekodkan keterangan pengarah dan salah seorang pelakon filem kontroversi “Mentega Terbang”.

Khairi Anwar Jailani dan pelakon Arjun Thanaraju dipanggil ke Bukit Aman pagi ini.

“Kami memberikan kerjasama sepenuhnya dan menjawab semua soalan diajukan polis,” kata Khairi selepas kenyataan itu direkodkan.

Beliau berkata, pembikin filem harus diberikan kebebasan untuk menonjolkan kreativiti mereka.

“Tugas kami sebagai pembikin filem adalah untuk mengetengahkan isu semasa, dan kebebasan bersuara kami tidak seharusnya dikawal,” katanya.

Peguam Zaid Malek mewakili Khairi dan Arjun berkata, kes disiasat mengikut Seksyen 298A Kanun Keseksaan kerana menimbulkan suasana tidak harmoni, Seksyen 505(b) Kanun Keseksaan kerana menyebabkan ketakutan atau kegentaran kepada awam.

Mereka juga disiasat mengikut Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia (AKM) 1998 kerana penggunaan tidak wajar kemudahan rangkaian atau perkhidmatan rangkaian dan lain-lain.

“Mentega Terbang” yang menyentuh perbezaan dan persamaan agama utama di Malaysia mendapat kritikan orang ramai dan juga artis.

Filem ini berada dalam talian sejak 2021.

Menteri Hal Ehwal Agama Na’im Mokhtar berkata Jabatan Kemajuan Islam (Jakim) menyemak kandungan filem itu dan mendapati ia bertentangan akidah Islam.

Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) berkata, platform aplikasi penstriman Viu mengeluarkan filem kontroversi itu pada 27 Feb.

SKMM berkata, pihaknya komited bekerjasama dengan Jakim bagi memantau kandungan bercanggah dengan ajaran Islam.

Tiada ulasan: