"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Hadi Awang diingatkan tak keluar kenyataan singgung institusi diraja

PM Anwar mohon Hadi Awang tak keluar kenyataan singgung institusi diraja
SHAFIQAH MUKHSIN

Masih beri ceramah walaupun sudah dilarang, Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengingatkan Presiden Pas, Tan Sri Abdul Hadi Awang agar tidak menyinggung institusi diraja.

Anwar memaklumkan bahawa soal kebenaran untuk beri kuliah dan ceramah adalah terpakai kepada semua pihak termasuk beliau sendiri.

“Beliau (Abdul Hadi) harus faham bahawa kuasa agama di sesebuah negeri itu adalah di bawah kuasa raja-raja.

“Semalam di hadapan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah, saya ada menyebut dalam ucapan bahawa Tuanku telah memerintahkan agar masjid- masjid diimarahkan cuma ia tidak boleh menjadi kuliah politik,” katanya seperti dipetik Kosmo.

Sekiranya larangan tersebut adalah agenda politik, maka ia adalah tidak benar kena keputusan dibuat sebelum baginda bertemu Anwar lagi.

“Rasional keputusan untuk membuat larangan tersebut adalah kerana terlalu banyak bicara soal agama di masjid juga surau yang terlalu keras jalur politiknya.

“Jadi jika beliau (Abdul Hadi) tidak bersetuju dengan keputusan tersebut maka haruslah dibawa dan persembahkan kepada Tuanku, jangan pula diserang kerajaan,” ujar beliau.

Tiada ulasan: