"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mat Sabu:Subsidi ayam, telur berakhir 30 Jun

FMT Reporters

PETALING JAYA: Pemberian subsidi ayam dan telur akan berakhir pada 30 Jun dan pengapungan harga bermula pada 1 Julai, kata Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan Mohamad Sabu.

Perkara tersebut dimaklumkan menerusi jawapan lisan menjawab pertanyaan Mas Ermieyati Samsudin (PN-Masjid Tanah) berhubung tempoh harga ayam dan telur akan diapung.

Mohamad berkata, penamatan tersebut bagi membolehkan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) menilai serta mengawal harga barangan sama ada naik atau turun, berbanding harga siling runcit ketika ini.

Tambahnya, bagi memastikan bekalan ayam dan telur dapat distabilkan selepas subsidi ditamatkan, KPKM melaksanakan mekanisme “soft-landing” (pemulihan bertahap).

Beliau berkata, antara yang dilaksanakan ialah memansuhkan sekatan eksport ayam pedaging hidup kecuali “Day Old Chick” (DOC), ayam bulat, dan keratan ayam sepenuhnya serta membenarkan pengimportan ayam dan telur dari pelbagai negara sumber yang diiktiraf.

“Bagi pengimportan ayam, negara sumber yang dibenarkan termasuklah Thailand, China, Brazil, dan Denmark. Manakala bagi pengimportan telur, negara sumber yang dibenarkan ialah Thailand dan Ukraine,” katanya.

Selain itu, beliau berkata, kerajaan akan meneruskan program simpanan stok ayam bulat di bawah Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) dan program Program Jualan Agro Madani oleh Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (Fama).

“Program Jualan Agro Madani oleh Fama memasarkan pelbagai hasil pertanian termasuk telur, dengan harga 5 hingga 10% lebih rendah dari pasar basar setempat, terutamanya di kawasan kumpulan berpendapatan rendah.

“Sehingga 8 Mei 2023, sebanyak 28,078,620 biji telur telah diedarkan melalui 369 outlet FAMA,” katanya.

Tiada ulasan: