"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ikan Keli Terbesar Di Dunia Ditangkap, Panjang 2.8 Meter!

Fino Yurio Kristo - detikInet

Ikan keli terbesar Ikan keli terbesar ditangkap. Foto: Daily Mail
Itali- Ikan keli ini memang besar saiznya. Cuba bayangkan, panjangnya mencecah 2.85 meter. Seorang pemancing di Itali bernama Alessandro Biancardi menangkapnya di Sungai Po yang berada di negara tersebut.
Seperti yang dipetik detikINET dari Yahoo News, Rabu (7/6/2023) kemungkinan ini merupakan rekod ikan keli terbesar yang pernah ditangkap. Alessandro sendiri adalah pemancing profesional dan ahli pasukan nelayan bernama Madcat. Dia telah mendedikasikan dirinya untuk memancing selama beberapa dekad.

Pada mulanya, Alessandro mencuba memancing seorang diri di Sungai Po tanpa banyak harapan untuk mendapatkan tangkapan yang baik. Namun, dia terus membuat persiapan rapi seperti biasa. “Saya sentiasa perlu memastikan semuanya dalam keadaan baik supaya siap sekiranya ada ikan idaman mengambil umpan saya,” katanya.

Tanpa diduga, seekor ikan keli Wales mengambil umpan. Pada mulanya, dia tidak menyedari betapa besarnya ikan itu sehingga kemudiannya, dia merasa sangat sukar untuk menyeretnya. Hanya 43 minit kemudian, selepas perjuangan yang sangat sukar, ikan keli gergasi itu berjaya ditangkap.

"Apabila ikan ini muncul buat kali pertama, saya sedar saya telah menangkap seekor raksasa dan bimbang kehilangannya. Saya sendirian berhadapan dengan ikan keli terbesar yang pernah saya lihat dalam tempoh 23 tahun," katanya.

Ikan itu sangat kuat sehingga bot pemancing hampir terbalik. Selepas beberapa percubaan, Alessandro berjaya mengheretnya ke tebing sungai. Setelah diukur, anda boleh yakin ini adalah ikan keli terbesar yang pernah ditangkap.

“Saya sebenarnya tertanya-tanya berapa beratnya tetapi saya takut dia terlalu tertekan sehingga anda membuat keputusan untuk mengambilnya semula dan berharap dia dapat menggembirakan pemancing lain untuk menangkapnya,” katanya.

Tiada ulasan: