"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mas Ermieyati tak layak lagi terajui PAC

Malaysiakini

Mas Ermieyati Samsudin tidak layak lagi mengetuai Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) selepas dia turut memboikot perbahasan Dewan Rakyat berkaitan Laporan Ketua Audit Negara 2021, kata Lim Kit Siang.

Veteran DAP itu berkata apa yang berlaku menunjukkan Mas Ermieyati, yang juga anggota parlimen Masjid Tanah, kurang kebebasan dan tunduk kepada arahan Perikatan Nasional (PN).

Lim berkata, laporan itu biasa dibahaskan di parlimen-parlimen negara lain.

“Laporan itu dirujuk kepada PAC kerana kerajaan sebelum ini tidak bersedia memberikan masa untuk perbahasan sebelum dirujuk pada PAC untuk kajian dan siasatan penuh,” kata Lim.

Pada 6 Jun, ketua whip PN Takiyuddin Hassan memfailkan usul bagi menyekat usaha kerajaan untuk membahasakan dokumen itu atas alasan melanggar konvensyen.

Anggota parlimen Beluran Ronald Kiandee, juga daripada PN, berhujah, menurut peraturan mesyuarat 77 Dewan Rakyat, laporan audit patut diteliti oleh PAC sahaja.

Mas Ermieyati turut menyokong usul Takiyuddin dan keluar dewan selepas ditolak oleh speaker.

Tiada ulasan: