"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Akibat banyak minum teh bubble: 300 batu karang dikeluarkan daripada wanita

Agensi
BATU karang dalam buah pinggang  Xiao Yu. FOTO Pusat Perubatan Chi Mei
BATU karang dalam buah pinggang Xiao Yu. FOTO Pusat Perubatan Chi Mei
Taipei: Hospital Taiwan, baru-baru ini, berjaya membuang lebih 300 batu karang daripada wanita yang gemar mengamalkan minum teh bubble berbanding air putih.

Pusat Perubatan Chi Mei berkata, wanita itu, Xiao Yu, 20, dimasukkan ke hospital di bandar Tainan, minggu lalu.

Katanya, wanita muda itu mengalami demam dan sakit pada bahagian bawah punggungnya.

"Melalui imbasan ultrabunyi, doktor di jabatan kecemasan mendapati buah pinggang kanannya bengkak dengan ada cecair dan batu karang di dalamnya.

"Imbasan CT mendedahkan, batu karang itu berukuran kira-kira lima milimeter hingga dua sentimeter.

"Ujian darahnya menunjukkan bilangan sel darah putih yang tinggi," kata hospital itu dalam artikel disiarkan di laman web mereka, 8 Disember lalu.

Hospital itu memaklumkan, doktor memberi wanita rawatan antibiotik, untuk mengalirkan cecair dari buah pinggangnya dan melakukan pembedahan invasif minimum untuk membuang lebih 300 batu karang yang kelihatan seperti roti kukus kecil.

"Keadaan pesakit stabil selepas pembedahan dan dibenarkan keluar selepas beberapa hari pemerhatian doktor," katanya.

Artikel itu mengatakan, Xiao Yu tidak suka minum air putih dan sering mengamalkan teh bubble.

Penyebab lain batu karang termasuk faktor genetik, penyakit kronik, serta diet yang tinggi kalsium dan protein.

Menurut Dr Lim Chye-yang, pakar urologi yang melakukan pembedahan itu berkata, 9.6 peratus penduduk di Taiwan mungkin mengalami batu karang dalam hidup mereka.

Katanya, golongan lelaki lebih tiga kali berkemungkinan berisiko mendapat batu karang berbanding wanita.

"Pesakit yang menghidap batu karang biasanya berumur antara 50 hingga 60 tahun.

"Kes batu karang lebih kerap berlaku pada musim bunga dan panas kerana cuaca panas yang menyebabkan orang ramai mungkin lebih dehidrasi.

"Apabila air kencing menjadi lebih pekat, mineral bergabung dan bertukar kepada kristal untuk membentuk 'batu'," katanya.

Tiada ulasan: