"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

KJ: Zahid ‘betul-betul pengendali politik’

Mohamad Fadli

PETALING JAYA: Bekas ketua Pemuda Umno menyifatkan Zahid Hamidi ‘betul-betul pengendali politik’ dan mendakwa timbalan perdana menteri itu terlibat dalam rombakan Jemaah Menteri baru-baru ini.

Rombakan minggu lepas menyaksikan Zahid kekal sebagai jawatan timbalan perdana menteri dan mengekalkan portfolio sama.

Khairy, yang dipecat daripada Umno, mendakwa Zahid menunjukkan kepada pemimpin bawahan bahawa beliau “satu-satunya yang boleh kekal dalam Umno”.

“Jadi, Zahid merupakan ‘consummate political operator’. Apabila dia mendengar perdana menteri akan merombak Jemaah Menteri, dia akan berkata ‘itu adalah peluang saya’.

“Zahid mahu memberitahu orang lain, walaupun saya telah menjalani pembedahan baru-baru ini, saya masih menjalankan tugas dan saya tidak ke mana-mana.

“Saya boleh pindahkan orang tidak kira kamu timbalan presiden… naib presiden,” katanya dalam podcast Keluar Sekejap bersama Shahril Hamdan.

Khairy merujuk kepada pertukaran portfolio antara Timbalan Presiden Umno Mohamad Hasan, Naib Presiden Khaled Nordin, dan Ahli Majlis Kerja Tertinggi (MKT) Zambry Abdul Kadir.

Khaled mengambil alih portfolio pertahanan daripada Mohamad, manakala Mohamad diberi portfolio luar negeri, portfolio yang sebelum ini dipegang oleh Zambry.

Zambry pula dilantik sebagai menteri pendidikan tinggi menggantikan Khaled.

Dalam pada itu, Khairy kecewa kerana Kementerian Sumber Asli, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim (NRECC) dan Kementerian Komunikasi dan Digital (KKD) dipecahkan.

Beliau mengakui bekas menteri Nik Nazmi Nik Ahmad menunjukkan prestasi yang baik ketika di NRECC.

Bagaimanapun, memandangkan kementerian itu telah dipecahkan, mungkin memberi cabaran kepada Nik Nazmi untuk menjalankan tugas dengan berkesan.

Khairy mendakwa pemecahan KKD kepada Kementerian Komunikasi dan Kementerian Digital semata-mata untuk mengekalkan Fahmi Fadzil dalam Jemaah Menteri.

Kementerian Digital kini di bawah pimpinan Gobind Singh Deo.

“Sepatutnya KKD hanya diterajui seorang individu.

“Tetapi oleh kerana perdana menteri mahu menyelamatkan Fahmi, jadi KKD terpaksa berpecah kepada dua,” dakwa Khairy.

Khairy juga tidak bersetuju dengan peranan Fahmi sebagai jurucakap rasmi kerajaan.

Ini kerana beliau akan bercakap mengenai perkara berkaitan kementerian lain yang mungkin tidak dimaklumkan sepenuhnya.

Tiada ulasan: