"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pegawai SPRM mengaku tidak bersalah rompak ahli perniagaan China

Hidir Reduan Abdul Rashid

Dua pegawai dan seorang bekas kakitangan SPRM mengaku tidak bersalah melakukan rompakan secara berkumpulan terhadap seorang ahli perniagaan dari China dua tahun lalu membabitkan hampir RM1 juta.

Muhammad Haffiz Mohd Radzi, Mohd Fahmee Mohamad Nor dan Azwan Asli didakwa di dua mahkamah sesyen berasingan di Kuala Lumpur yang membabitkan Kun Gao.

Di hadapan hakim Izralizam Sanusi, Haffiz dan Fahmee memohon supaya dibicarakan, manakala bekas pegawai SPRM Azwan mengaku tidak bersalah di hadapan hakim Siti Aminah Ghazali.

Ketiga-tiga mereka didakwa merompak wang tunai RM952,690 dan ¥1,225 (RM805) mangsa, sebuah bagasi berwarna perak dan beg LV hitam.

Mereka didakwa melakukan rompakan berkumpulan di sebuah unit di Kediaman Ritz Carlton, Jalan Ampang, Kuala Lumpur, sekitar jam 12 tengah hari pada 10 Dis 2021.

Pertuduhan dibuat mengikut Seksyen 395 Kanun Keseksaan, dan mereka boleh dihukum penjara sehingga 20 tahun dan sebatan.

Haffiz, 33 dan Fahmee, 41 dibenarkan diikat jamin RM12,000 setiap seorang dengan seorang penjamin, manakala Azwan, 38 dibenarkan diikat jamin RM10,000 dengan seorang penjamin.

Kes mereka akan disebut semula pada 5 Feb tahun depan, dengan pihak pendakwaan memohon untuk memindahkan kes Azwan untuk dibicarakan bersama dengan dua lagi pegawai SPRM tersebut.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya Izalina Abdullah.

Peguam S Ravichandaran mewakili Haffiz, manakala peguam R Vikraman mewakili Fahmee, dan Azwan.

Tiada ulasan: