"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Portal Halal Malaysia pula diceroboh

Bernama

Portal Halal Malaysia beroperasi semula Rabu lalu selepas pembaikan oleh pasukan ICT Jakim.
PUTRAJAYA: Insiden pencerobohan portal rasmi Halal Malaysia pada Sabtu lepas tidak menyebabkan sebarang ketirisan data, kata Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam (Jakim), Hakimah Mohd Yusoff.

Katanya, portal Halal Malaysia beroperasi semula Rabu lalu selepas pembaikan oleh pasukan ICT Jakim.

“Saya mengarahkan pasukan teknikal ICT Jakim mengambil langkah proaktif untuk mengemas kini ‘loophole’ yang mungkin boleh menjadi ruang untuk penggodam menceroboh kembali portal rasmi Halal Malaysia,” katanya dalam kenyataan.

Jakim menyedari kerisauan pengguna mengenai ciri-ciri keselamatan sedia ada di portal Halal Malaysia, kata Hakimah yang turut meminta proses menyiapkan infrastruktur baharu, iaitu server, operation system dan aplikasi portal dinaik taraf ke versi terkini.

“Proses ini sedang dilaksanakan dan saya difahamkan infrastruktur baharu ini akan disiapkan sebelum Januari 2024.”

Tiada ulasan: