"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Simpan mayat dalam sekolah

Mohd Jamilul Anbia Md Denin
anbia@hmetro.com.my
BANJIR di kem pelarian Palestin di Gaza susulan hujan lebat sejak beberapa hari lalu.
BANJIR di kem pelarian Palestin di Gaza susulan hujan lebat sejak beberapa hari lalu.
Kuala Lumpur: "Kami terpaksa menyimpan dahulu mayat penduduk Palestin dibunuh tentera Zionis di dalam sekolah berikutan kebanyakan kawasan di Semenanjung Gaza ditenggelami banjir sejak beberapa hari lalu. Hujan lebat berterusan menghalang usaha pengebumian," ujar aktivis masyarakat, Ibrahem Ali.

Menurutnya, dugaan berganda ditempuhi jutaan rakyat Palestin yang berlindung di kem pelarian Jabalia, utara Semenanjung Gaza susulan cuaca sejuk serta hujan dan angin kencang berterusan.

"Cuaca kini jatuh sehingga 15 darjah celcius. Malah, angin kencang merosakkan khemah sementara dihuni pelarian perang Palestin.

"Ini menambahkan lagi cabaran dihadapi penduduk Palestin terutama warga emas dan kanak-kanak yang kehilangan tempat tinggal," katanya.

Menurutnya, serangan roket dan bom berterusan tentera Israel memasuki hari ke 69 (semalam) menyebabkan ramai penduduk Palestin terkorban.

"Sehingga kini seramai 18,608 penduduk Gaza terkorban manakala 50,594 mangsa lagi cedera parah atau ringan sejak serangan Zionis bermula 7 Oktober lalu.
BANJIR di kem pelarian Palestin di Gaza susulan hujan lebat sejak beberapa hari lalu.
 BANJIR di kem pelarian Palestin di Gaza susulan hujan lebat sejak beberapa hari lalu.
"Kekejaman Israel berterusan apabila penduduk Gaza yang mencari perlindungan di dalam Sekolah Shadia Abu Ghazala di utara Gaza turut dibunuh beramai-ramai.

"Pengeboman Israel berterusan di bahagian tengah dan selatan Gaza selain di kem pelarian Jabalia di utara Gaza. Sekurang-kurangnya 196 rakyat Palestin terbunuh dalam tempoh 24 jam," katanya.

Menurutnya, mayat mangsa yang mati dibunuh tidak dapat dikebumikan buat masa ini berikutan banjir besar yang berlaku.

"Orang ramai terpaksa mengharungi jalan yang ditenggelami banjir untuk membawa jenazah ahli keluarga yang terbunuh dalam pengeboman Israel. Kebanyakan jenazah ini sudah dibungkus dengan kain kafan putih untuk disimpan sementara di lokasi selamat.

"Hujan lebat dan angin sejuk di Gaza jelas memburukkan lagi kesengsaraan dialami kami. Ribuan mangsa terpaksa tinggal berhimpit kesejukan di dalam khemah kanvas atau plastik.

"Ada antaranya terpaksa berpindah atau mencari kawasan lebih tinggi berikutan tapak khemah ditenggelami banjir hingga sedalam lebih satu meter.
"Malah ada penduduk Gaza di kem pelarian di Rafah terpaksa tidur basah kuyup di kawasan terbuka berikutan khemah dihuni ditenggelami banjir atau rosak dipukul ribut," katanya.
Menurutnya, penderitaan dialami penduduk Gaza amat menyedihkan tatkala mereka masih hidup dalam keadaan tidak menentu serta berdepan krisis kebuluran.

"Ramai kanak-kanak kini yang sakit selsema dan demam. Namun tiada apa dapat dilakukan berikutan sistem kesihatan di Gaza lumpuh sepenuhnya.

"Tiada siapa yang peduli, dan tiada siapa yang datang membantu. Sempadan Rafah masih ditutup sekali gus menghalang bantuan luar untuk tiba ke sini," katanya.

Menurutnya, penduduk Gaza disifatkannya sebagai berdepan malapetaka berganda apabila diserang tentera Israel saban hari selain berdepan isu bencana alam, kesihatan dan krisis kebuluran.

"Sebelum ini beratus ribu penduduk Palestin terpaksa melarikan diri ke selatan Gaza dengan berjalan kaki, menaiki kereta, lori, kereta kuda dan sebagainya untuk mencari perlindungan.

"Namun kini lautan khemah dan tempat perlindungan sementara dibina daripada kepingan kayu dan kepingan plastik tidak lagi selamat susulan banjir besar yang melanda. Cuaca buruk ini dijangka akan berterusan sehingga Januari," katanya.

Menurutnya, ketika ini orang ramai masih terpaksa menunggu berjam-jam di sekitar pusat bantuan untuk mendapatkan bekalan air minuman, makanan dan bantuan perubatan yang tidak seberapa.

"Keadaan ini pastikan akan memudahkan penyakit bawaan air banjir berlaku. Di mana lagi boleh kami melarikan diri atau mencari perlindungan...kami terperangkap dan menahan azab," katanya.

Tiada ulasan: