"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tahanan wanita meninggal dunia lepas empat hari di lokap polis

Malaysiakini

Seorang suspek wanita meninggal dunia selepas empat hari berada dalam tahanan polis, maklum Pengarah Jabatan Integriti dan Pematuhan (Jips) Bukit Aman Azri Ahmad.

"Pada 12 Disember 2023, seorang perempuan Melayu berumur 34 tahun telah ditangkap di bawah Seksyen 39B dan Seksyen 15(1) Akta Dadah Berbahaya 1852 serta ditahan reman di lokap Balai Polis Kuah, Ibu Pejabat Polis Daerah Langkawi, Kedah untuk siasatan lanjut.

"Pada 15 Disember 2023 jam lebih kurang 8.05 malam, orang kena tahan (OKT) tersebut mengadu tidak sihat dan terus dibawa ke Hospital Sultanah Maliha, Langkawi.

"Kemudiannya ditahan di wad untuk rawatan lanjut," katanya pada satu kenyataan hari ini.

Pengarah Jabatan Integriti dan Pematuhan (Jips) Bukit Aman Azri Ahmad.
ADS

Suspek kemudian disahkan meninggal dunia pada 7.30 pagi keesokan harinya. Bedah siasat akan dilakukan pada 17 Dis di Hospital Besar Alor Setar.

Azri berkata pihaknya sedang menyiasat punca kematian.

Suspek ditahan mengikut Seksyen 15(1)(a) dan Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952.

Seksyen 39B yang dipinda baru-baru ini menjenayahkan pengedaran dadah dengan hukuman mati mengikut budi bicara hakim. Ia juga membawa hukuman sebat tidak kurang daripada 12 sebatan.

Seksyen 15(1)(a) berkaitan pengambilan dadah terlarang ke dalam tubuh.

Jips Bukit Aman ditubuhkan pada 2014 sebagai jabatan kesembilan polis dan kerap menghebahkan penyiasatan pihak berkuasa terhadap insiden kematian dalam tahanan.

Tiada ulasan: