"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

CEO badan berkanun ditahan SPRM disyaki seleweng dana projek RM1.2 bilion

Mohd Haris Fadli Mohd Fadzil
harisfadli@hmetro.com.my

Kuala Lumpur: Seorang ketua pegawai eksekutif (CEO) badan berkanun ditahan hari ini selepas disyaki menyeleweng dana membabitkan projek pembangunan di ibu negara bernilai RM1.2 bilion.

Menurut sumber, suspek berusia 60 tahun itu disyaki menyalahgunakan kedudukannya bagi menyeleweng dana pinjaman daripada Kementerian Kewangan (MoF).

"Suspek dipercayai melakukan perbuatan berkenaan antara 2019 hingga 2021 dan disyaki menyalahgunakan dana peruntukan pinjaman.

"Suspek memindahkan sebahagian pinjaman wang yang diterima dari MoF kepada syarikat kontraktor serta perunding yang tidak berkaitan.

"Lelaki berkenaan memindahkan dana berkenaan sebagai kos pembangunan seperti yang dinyatakan dalam permohonan peruntukan pinjaman kerajaan," katanya hari ini.

Menurutnya, suspek ditahan selepas hadir untuk dirakam percakapan di Ibu Pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di Putrajaya 8 malam tadi.

Sebelum itu, SPRM turut menahan dua pegawai kanan agensi badan berkanun bagi kesalahan sama.

Sementara itu, Pengarah Kanan Bahagian Siasatan SPRM Datuk Seri Hishamuddin Hashim ketika dihubungi mengesahkan penahanan itu dan kes disiasat mengikut Seksyen 23 Akta SPRM 2009.

Tiada ulasan: