"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Polis: Sejam kenal, kanak-kanak terus buat hubungan seks

Ruwaida Md Zain
am@hmetro.com.my

Shah Alam: Polis Diraja Malaysia (PDRM) mendedahkan dalam tempoh sejam berkenalan, kanak-kanak begitu cepat terpengaruh dan terpedaya untuk melakukan hubungan seks dengan individu yang baru dikenali menerusi dalam talian.

Ketua Penolong Pengarah Bahagian Seksual, Wanita dan Kanak-kanak (D11) Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Senior Asisten Komisioner Siti Kamsiah Hassan berkata, dalam tempoh sejam itu juga mangsa begitu mudah berkongsi lokasi tempat tinggal mereka dengan pemangsa yang mendorong kepada berlakunya jenayah seksual.

"Sejam terus buat hubungan seks, ini berkenalan di media sosial... bagaimana 'sexual grooming' (pengantunan seksual) itu cepat berlaku.

"(Mangsa) tertarik dengan ayat 'power' (pemangsa) yang mengundang atau menyebabkan kanak-kanak itu terpedaya.

"Biasanya membina kepercayaan itu cepat, dengan memberikan janji manis dan keseronokan sehingga jenayah seksual itu mudah berlaku.

"Alat telekomunikasi dan Internet memudahkan perkara itu berlaku, berkenalan, 'chatting', datang rumah (perkhidmatan e-hailing) memudahkan pergerakan untuk mereka berjumpa," katanya ketika ditemui di Townhall Discussion Polis Kontinjen Selangor 2024 di sini, hari ini.

Program bertahun Kesejahteraan Komuniti Tanggungjawab Bersama itu turut dihadiri Ketua Polis Selangor, Datuk Hussein Omar Khan.

Siti Kamsiah menjelaskan, kanak-kanak antara golongan yang begitu mudah menyukai dan terpengaruh dengan media sosial dan mencari isi kandungan di dunia maya itu.

"Apabila mereka memberikan tanda suka (like), ini boleh menarik perhatian orang ramai. Ada juga stigma kanak-kanak boleh pikat seseorang itu, dia menjadi satu kebanggaan... saya tengok kawalan kendiri itu yang kurang," katanya.

Beliau berkata, dalam usaha menangani kes ini, ibu bapa bukan sahaja mendidik sebaliknya mereka perlu mengawal tingkah laku anak-anak terutamanya dalam penggunaan gajet serta memantau bagaimana anak-anak melayari internet.

"Tidak boleh lari pembelajaran di rumah, selain mendidik, kawalan dan tahu persekitaran risiko anak-anaknya... tidak boleh lagi bergantung kalau ada pergerakan fizikal (di luar) jenayah itu berlaku... jenayah itu bermula di rumah," katanya.

Pada masa sama beliau mengesahkan Selangor menjadi penyumbang tertinggi kes jenayah seksual berbanding negeri lain sejak tiga tahun kebelakangan ini yang mana 90 peratus membabitkan warga tempatan.

"Selangor negeri tertinggi dan memang jauh berbeza jumlah kes berbanding negeri lain. Antara faktor populasi penduduknya, berdekatan sempadan negeri lain seperti Negeri Sembilan, Kuala Lumpur dan Perak. Jadi, banyak menyebabkan akses kepada Selangor.

"Selepas Selangor adalah Johor... semuanya berdasarkan kepadatan penduduk, aktiviti ekonomi. Golongan B40 yang berdepan keadaan ekonomi tidak stabil, keciciran pendidikan, keadaan rumah, penceraian," katanya.

Tiada ulasan: