"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

#Blockout 2024 kempen ini semakin marak, nama selebriti Malaysia juga disebut

Harapandaily

Kempen Blockout 2024 yang menyeru masyarakat dunia memboikot puluhan selebriti Hollywood yang tidak peduli dengan perang genosid di Palestin marak di platform X.

Gerakan itu juga mengajak warga global menyekat akaun media sosial pempengaruh yang membisu malah tergamak menjadi duta produk Israel ketika rakyat Palestin sudah tujuh bulan terus dibunuh.

Tanda pagar #Blockout2024 dengan menyertakan senarai nama pelakon dan penyanyi popular tersebar di Facebook, X, Instagram dan TikTok.

Terdapat sekurang-kurangnya 90 nama selebriti Barat yang disebut dalam Kempen Blockout 2024 seperti disebarkan di media sosial.

Antaranya,Kim Kardashian, Taylor Swift, Beyonce, Haley Bailey, Kylie Jenner, Zendaya, Miley Cyrus, Selena Gomez, Khloe Kardashian, Ariana Grande, Doja Cat, Demi Lovato, Lizzo, Nicki Minaj, Travis Scott, Kanye West, Katy Perry, Zac Efron, Joe Jonas, Nick Jonas, Kevin Jonas, Justin Timberlake dan ramai lagi.

Petisyen digital pro-Palestin itu tercetus sejak acara mewah lagi kontroversi, Met Gala minggu lalu yang berlangsung pada malam sama pengganas Israel mula menyerang wilayah Rafah.

Reaksi mereka dilihat berbeza dengan respons artis yang menghadiri Anugerah Akademi pada Mac lalu dengan sebahagian daripada mereka mengenakan pin merah sebagai solidariti dalam kempen Artist4Ceasefire yang mengutuk kejahatan Israel ke atas Gaza.

Bahkan, kempen yang turut menyasarkan jenama dan rangkaian berita pro-Israel itu juga merebak ke Malaysia dengan tersebarnya senarai 30 selebriti Malaysia untuk diboikot.

Tiada ulasan: