"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tahanan aktivis: Majistret buat 'kesilapan besar'

Mahkamah Majistret didapati membuat 'kesilapan besar dalam undang-undang” ketika menjatuhkan hukuman bersalah ke atas empat aktivitis masyarkat dari Kampung Baru Kuala Kuang di Chemor, Perak kerana terbabit dengan perhimpunan haram di hadapan balai polis Kuala Kuang pada 1 April, 2001.
NONESehubungan dengan itu, pesuruhjaya kehakiman, Mahkamah Tinggi Ipoh, Choong Siew Kim membenarkan permohonan mereka mengketepikan hukuman bersalah itu serta memerintahkan supaya denda RM5,000 yang dikenakan ke atas mereka dipulangkan semula.

“Majistret membuat kesilapan besar apabila tidak mengambil kira bukti di mana mereka didakwa mengikut Seksyen 27 (3) tetapi menghukum mereka di bawah Seksyen 27 (2) Akta Polis.

“Beliau gagal mempertimbangkan bukti yang relevan terhadap pindaan dakwaan yang merupakan dakwaan tunggal terhadap keempat-empat yang dituduh itu,” kata Choong.

Beliau juga memerintahkan keempat-empat aktivis masyarakat itu dibebaskan tanpa perbicaraan semula.
kuala kuang committee memo submission 131005 group standing“Adalah tidak adil bagi keempat-empat tertuduh menjalani perbicaraan semula kerana kes ini telah tertangguh hampir 10 tahun sebelum keputusan diberikan,” katanya.

Keempat-empat mereka adalah penyelaras kebangsaan Parti Sosialis Malaysia (PSM), K Kunasekaran; pengerusi jawatankuasa anti-bau busuk Kuala Kuang, Chai Sing Chong dan dua ahli jawatankuasanya, Tan Kin Siah dan Chong Min Tow. 

Mereka adalah sebahagian daripada jawatankuasa yang ditubuhkan bagi menentang pencemaran udara yang dikatakan menjejaskan penduduk Kampung Baru Kuala Kuang, Chemor yang didakwa pada 25 Oktober, 2002.
ipoh ktm land title dispute 290609 g balasunderamKampung berkenaan dilanda bau busuk dan pencemaran alam sekitar akibat daripada operasi sebuah kilang getah berhampiran yang didakwa menjejaskan 500 keluarga.

Pada Februari 2010, mejistret Shah Wira Abdul Halim menjatuhkan hukuman bersalah ke atas mereka kerana gagal memiliki permit dalam menagdakan perhimpunan dan mengenakan denda RM5,000 serta penjara dua minggu ke atas keempat-empat mereka.

Aktivis berkenaan diwakili oleh peguam G Balasunderam (kiri), M Vengetraman, D Raja Singam, T Ellanggovan dan Cheang Lek Choy.

Namun Selasa lalu, Balasunderam yang baru pulang dari kerja diserang empat lelaki yang bersenjata di rumahnya di Ipoh sehingga menyebabkan kematiannya.
kuala kuang environmental activist 260210 kunasekaranVengetraman berkata rakannya itu seringkali memperjuangkan kes-kes masyarakat yang terpinggir secara pro-bono. Bagi kes ini, beliau telah meletakkan asas yang kukuh sehingga membolehkan rayuan mereka hari ini berjaya.

Kunasekaran (kanan) pula berkata keempat-empat mereka amat berterima kasih kepada Balasunderam kerana menegakkan keadilan kepada mereka sebelum menghembuskan nafas terakhirnya.

-malaysiakini-

Tiada ulasan: