"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Hina Speaker, Adun Pel Klang ke Jawatankuasa Hak & Kebebasan


SHAH ALAM: Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pelabuhan Klang, Badrul Hisham Abdullah akan dihadapkan ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan kerana menghina Speaker Dewan undangan Negeri Selangor, Datuk Teng Chang Khim.
Turut akan didakwa bersama Badrul Hisham adalah peguamnya, Datuk Mohd Hafarizam Harun yang juga merupakan penasihat undang-undang Umno. Kedua-dua mereka akan dituduh bersama atau berasingan melakukan kesalahan menghinda Dewan kerana menghantar surat kepada Teng menggunakan bahasa yang amat tidak senonoh, biadab dan mengugut.
Demikian keputusan Timbalan Speaker Dewan undangan Negeri Selangor, Haniza Talha setelah diusulkan Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim dan disokong Adun Batu Tiga, Rodziah Ismail.
Menurut Khalid, surat itu yang menyentuh isu kes mahkamah kerusi Dun Pelabuhan Klang dihantar Badrul dan peguamnya kepada Teng Selasa lepas sewaktu sesi DUN masih bersidang.
“Surat itu mengandungi nota dengan bahasa yang tidak senonoh, biadap, mengugut dengan niat untuk mengambil tindakan ke atas Speaker untuk timbulkan kebencian kepada Dewan dan mempersendakan Dewan…itu penghinaan ke atas Dewan.
“Ingin ditegaskan tuntutan saman yang difailkan Speaker terhadap kerusi Pelabuhan Klang bukan atas kapasiti sendiri tetapi atas nama Speaker Dewan,” katanya.
Lanjutan itu, tempat Teng sebagai Pengerusi Jawatankuasa Hak dan Kebebasan akan diganti Adun Kota Alam Shah, M Manoharan untuk memastikan dakwaan terhadap Badrul dan peguamnya berjalan dengan adil, lapor sebuah potral berita.
Badrul memenanngi kerusi Dun Pelabuhan Klang atas tiket KEADILAN pada pilihan raya umum 2008 menewaskan calon BN dan bebas dengan majoriti 4,407 undi. Pada Oktober 2009, Badrul belot kepada KEADILAN dan menjadi Adun bebas yang mesra BN.
Teng selaku Speaker Dewan awal tahun ini mengumukan kerusi Dun Pelabuhan Klang kosong selepas Badrul ponteng sidang Dun lebih daripada enam bulan bermula Julai 2010 sehingga Januari tahun ini.
Badrul yang terdesak untuk menyelamatkan kedudukannya membawa perkara itu ke mahkamah. Lanjutan itu, pada 18 Februari lalu Mahkamah Tinggi mengisytiharkan Badrul masih sah sebagai wakil rakyat di kawasan terbabit.

Tiada ulasan: