"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tuduhan fitnah tanpa saksi wibawa kena 80 sebatan – Pemuda PAS

KUALA LUMPUR: Ketulenan video fitnah tidak membawa sebarang erti kerana pelakonnya terdedah kepada manipulasi dan kepalsuan berikutan kecanggihan teknologi masa kini, disalah guna pihak tertentu.






Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Nasrudin  Hassan, berkata teknologi canggih memungkinkan memungkinkan pengarah menghasilkan apa sahaja bentuk filem dan lakonan yang dikehendaki.
“Bukan sahaja mahu menjadikan seorang pelakon itu rupa Anwar, malah untuk rupa serigala juga boleh, pontianak pun boleh sehingga kita akan anggap pelakon itu benar-benar menjadi serigala atau pontianak seperti dalam filemVan Hestling, Under World dan Wolf.
“Kalaupun benar video itu tulen, pelakon tidak semestinya sama dengan individu yang difitnah. Boleh jadi dua (pelanduk) serupa. Boleh jadi ia mengenakan topeng berteknologi tinggi atau 1001 kekeliruan lain.
“Sepatutnya, polis segera bertindak ke atas mereka yang memiliki dan menyebar video lucah, bukan hanya berusaha meneliti ketulenan videonya sahaja,” katanya pada  kenyataan media, hari ini.
Nasruddin turut memetik beberapa filem terkenal Hollywood yang memaparkan keserupaan watak, antara Face Off lakonan John Travolta dan Nicholas Cage yang popular satu ketika dulu.
Dalam filem itu, watak yang dibawa John Travolta dan Nicholas Cage bertukar wajah dan menyerupai pihak musuh hinggakan isteri mereka sendiri tidak dapat mengesan perbezaan mereka.
Jika konteks ini diguna pakai, bermakna Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Datuk Eskay Shazryl Abdullah bertukar watak dengan Eskay memainkan watak Ketua Pembangkang dalam video fitnah itu lantaran wajah mereka mirip.
Dalam pada itu, Nasruddin berkata, tuduhan terhadap Ketua Umum KEADILAN itu tidak menepati piawaian dalam membuat tuduhan zina.
“Datuk T, kononnya saksi hanya melibatkan tiga orang, ertinya belum cukup bilangan empat yang dikehendaki Islam dan syarat saksi mesti adil, (tidak pernah melakukan dosa besar dan tidak mengekalkan dosa kecil) dan mesti menyaksikan perlakuan zina sebagaimana masuknya batang celak ke dalam botol celak.
“Jika hanya menyaksikan melalui rakaman video, ia tidak menepati kehendak syariat dalam membuat tuduhan. Tidak hairan video sedemikian boleh dihasilkan, tambahan pula dalam bentuk hitam putih,” katanya.
Jika tuduhan itu adalah fitnah, beliau berkata, penuduh mesti dijatuhi hukuman qazaf (sebat) 80 kali mengikut hukum hudud.
“Surah an-Nur ayat keempat menyeru supaya orang yang menuduh dan tidak cukup saksi empat orang mesti disebat 80 kali dan kesaksiannya tidak boleh diterima buat selama-lamanya kerana mereka adalah golongan fasik,” katanya.

Tiada ulasan: