"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ibu tunggal saman polis didakwa tembak secara salah

Seorang ibu tunggal memfailkan saman terhadap seorang anggota polis, Ketua Polis Daerah Sentul, dan dua lagi berhubung dakwaan kejadian menembak secara salah terhadapnya di Jalan Lingkaran Tengah II (MRR2) di ibunegara dua tahun lepas.

Norizan Salleh, 23, memfailkan saman tersebut melalui Tetuan Daim Gamany & Co di Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi semalam.

Beliau menamakan anggota polis itu hanya sebagai Mohd Firdaus yang bertugas di Ibu Pejabat Polis Daerah Sentul sebagai defendan pertama, Ketua Polis Daerah Sentul defendan kedua, dan Ketua Polis Negara defendan ketiga.

Kerajaan Malaysia dinamakan sebagai defendan keempat.

Menerusi pernyataan tuntutan, plaintif mendakwa ketika kejadian, dia bersama tiga lagi rakannya berada di Jalan Lingkaran Tengah II (MRR2), tiba-tiba muncul sebuah kereta peronda polis sambil seorang anggota mengeluarkan sepucuk senjata api dan mengacukannya ke arah kenderaan mereka.

Beliau mendakwa, kereta itu yang dipandu oleh rakan Norizan telah dikejar dan tembakan bertubi-tubi dilepaskan dari kereta peronda tersebut dan salah seorang polis tersebut adalah defendan pertama.

Ibu kepada seorang anak itu, mendakwa anggota polis berkenaan bukan sahaja menendangnya yang cuba keluar dari kereta tersebut untuk meminta pertolongan, malah ketika berjaya keluar dari kereta tersebut, defendan pertama didakwa turut memijak belakangnya dan menyebabkan jatuh tersungkur.

Katanya, dia dihantar ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) untuk mendapatkan rawatan selama empat hari sebelum dihantar ke Institut Jantung Negara (IJN), selama sembilan hari.

Dia mendakwa, kejadian tersebut yang berpunca daripada sifat cuai,
terburu-buru, tidak kisah, tidak mengikut prosedur yang betul dan sah dan/atau tanpa justifikasi yang sah dan munasabah dari pihak defendan.

Norizan yang diwakili peguam Latheefa Koya, memberitahu berdasarkan laporan perubatan terdapat dua kesan luka di pergelangan tangan kanan selain luka tembakan di bahagian dada manakala laporan x-ray menunjukkan ada kesan peluru menembusi paru-parunya.

Akibat daripada kejadian itu, Norizan berkata, beliau mengalami kesukaran untuk membuat kerja-kerja yang berat ataupun untuk tempoh masa yang lama, dan telah kehilangan peluang pekerjaan untuk menyara hidupnya.

Selain menuntut gantirugi khas iaitu perubatan yang belum dijelaskan
sebanyak RM18,161, wanita itu turut menuntut gantirugi am, gantirugi teruk dan/atau ganti rugi teladan, faedah lapan peratus, kos dan sebarang relif yang difikirkan sesuai oleh mahkamah.
- Bernama-

Tiada ulasan: