"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PPIM: Kenapa mufti pun pakai sutera?

Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) menggesa Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) agar bersuara tentang hukum pemakaian batik sutera tulen di kalangan lelaki.
"Yang pakai pula bukan tak ada ilmu agama, tok-tok mufti pun pakai," kata Aktivis PPIM, Sheikh Abd Kareem S Khadaied yang enggan menamakan mufti yang dimaksudkan atas alasan enggan mengaibkan orang lain.

Menurutnya, Majlis Fatwa Kebangsaan pernah memutuskan haram baju sutera untuk lelaki tetapi ia didakwa tidak diendahkan, termasuk mufti sendiri.

"Ada perbincangan majlis fatwa yang mengesahkan ia haram untuk baju tetapi tali leher sutera boleh... dari segi hukum (ia) jelas.

"Saya mula buat kenyataan media (tentang perkara ini) pada tahun 1996 dan saya mula maklumkan Jakim pada tahun 1997.

"Saya telah beritahu ketua pengarah Jakim sendiri, " katanya dalam sidang media pagi tadi.

"Kita terpanggil untuk buat sidang akhbar ini kerana kita nampak para alim ulama dan ada antara mereka yg pakai dan sembahyang dengannya.

"Ada juga yang menyatakan kain ini tak mungkin sutera kerana kalau ia sutera ia mahal," tambahnya.

Tiada ulasan: