"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Imam Berasal Dari Mesir Ini Sudah Islamkan 600 Warga Jepun

 Imam Mohsen  Bayoumy
Imam Mohsen Bayoumy
REPUBLIKA.CO.ID, OSAKA: Pada 14 tahun lalu, Imam Mohsen Bayoumy tiba di Jepun. Ia tidak banyak tahu soal negeri sakura kecuali keajaiban ekonomi negara itu selepas Perang Dunia II.

"Hanya ada beberapa masjid di Jepun selepas perang. Yang tertua berdiri di Kobe tahun 1935," ungkap Boyoumy, imam lulusan asal Al-Azhar, Kaherah, Mesir, seperti yang dilaporkan oleh Onislam, Jumat (28/11).

Boyoumy mengungkap baru tahun 1980-an, jumlah penduduk Muslim di Jepun mula meningkat. Ini terjadi, kerana datangnya pendatang asal Pakistan dan Indonesia. "Beberapa diantara mereka berkahwin dengan warga tempatan. Kemudian mereka mula mengumpul dana untuk penukaran rumah biasa menjadi masjid," katanya.

Selama 10 tahun Boyoumy menghabiskan masa berdakwah, keadaan mula berubah. Islam mula diterima. Baik melalui perkahwinan atau memang berminat mendalami Islam. "Saya telah menyaksikan kira-kira 600 warga Jepun masuk Islam," kata Bayoumy yang sudah menghafal Al-Quran sejak usia 6 tahun.

Saat ini, kata dia, Islam mula bertapak di Jepun. Lebih daripada 100,000 Muslim yang tinggal di sana. Selain itu, sekarang ada sekitar 60 masjid, banyak dari mereka ditubuhkan di bekas rumah-rumah persendirian.

Tiada ulasan: