"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Lapan jalan di ibu negara guna nama baharu berkuatkuasa hari ini

Beberapa jalan utama di ibu negara akan dinamakan semula sempena nama mantan-mantan Yang di-Pertuan Agong berkuatkuasa Rabu (esok).

Satu pekeliling daripada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) yang ditandatangani oleh Pengurus Perancangan Korporatnya, Dr Ismail Stapa, papan tanda yang mengandungi nama-nama baharu bagi jalan-jalan berkenaan akan mula dipasang pada 26 November.

Menurut jurucakap DBKL ketika dihubungi The Rakyat Post, penamaan semula itu melibatkan lapan batang jalan raya serta telah dimaklumkan kepada Jabatan Kejuruteraan Awam dan Saliran DBKL untuk tindakan selanjutnya.

Jalan-jalan yang dinamakan semula itu adalah:-

– Jalan Duta akan ditukar ke Jalan Tunku Abdul Halim (sepanjang 4.3km)

– Jalan Khidmat Usaha akan ditukar ke Jalan Sultan Haji Ahmad Shah (sepanjang 1.243km)


– Jalan Ipoh (dari Persimpangan Jalan Segambut hingga Persimpangan Jalan Pahang) akan ditukar ke Jalan Sultan Azlan Shah (sepanjang 2.5km)

– Persiaran Duta akan ditukar ke Persiaran Tuanku Syed Sirajuddin (sepanjang 1.764km)

– Jalan Khidmat Setia dan Jalan Ibadah akan ditukar ke Jalan Sultan Mizan Zainal Abidin (sepanjang 1.132km)

– Lebuhraya Mahameru akan ditukar ke Lebuhraya Sultan Iskandar (sepanjang 3.527km)

– Persiaran Mahameru akan ditukar ke Persiaran Tuanku Ja’afar (sepanjang 1.852km)

– Jalan Semarak akan ditukar ke Jalan Sultan Yahya Petra (sepanjang 1.918km)

Tiada ulasan: