"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Jangan terkejut tambang bas sekolah 2015 bakal naik 50%

HARAKAHDAILY 
KUALA LUMPUR: Persekutuan Persatuan Bas Sekolah Malaysia (PPBSM) tidak menolak kemungkinan ada pengusaha bas sekolah yang akan menaikkan kadar tambang antara 30 hingga 50 peratus.
Presidennya, Amali Munif Rahmat tidak menolak kemungkinan itu akibat peningkatan pelbagai kos yang perlu ditanggung apabila sesi persekolahan dibuka semula Januari nanti.

"Jangan terkejut jika berlaku kenaikan antara 30 hingga 50 peratus. Ini kerana peratusan kenaikan akan diputuskan oleh pengusaha bas sendiri selepas kadar tambang asas bas sekolah yang diwarta di bawah Lembaga Perlesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) pada 2009 sudah tidak relevan lagi," katanya dipetik mStar Online.

Menurutnya, jika situasi itu berlaku, pengusaha bas tidak patut dipersalahkan kerana Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) dilihat tidak mengambil sebarang inisiatif untuk mengatasi masalah tersebut.

"Macam mana kita nak tetapkan satu kadar tambang yang memuaskan hati semua pihak jika tiada harga asas?

"Jadi jangan salahkan kami jika berlaku kenaikan tambang nanti," katanya lagi.

"Bayangkan jika keluarga berkenaan mempunyai 3 atau 4 orang anak yang menaiki bas sekolah untuk ke sekolah," tulis blogger Kelab Greenboc yang mengulas perkara itu.

Menurutnya, impak kenaikan harga tambang bas sekolah sehingga 50% sudah pasti menjejaskan kehidupan mereka.

"Apakah ini yang dinamakan kerajaan prihatin terhadap rakyatnya?" soalnya.

Tiada ulasan: