"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Seorang guru didapati bersalah merogol dan mencabul 26 murid perempuan

china-executed
BEIJING: Seorang bekas guru sekolah rendah di China menjalani hukuman mati kerana mencabul dan merogol 26 murid dengan paling muda berusia empat tahun.

Mahkamah Tengah Rakyat di wilayah Gansu menyatakan hukuman terhadap Li Jishun itu dilaksanakan hari ini. Li mengaku melakukan jenayah itu dalam kelas, bilik tidur asrama dan hutan di sekitar sekolah antara 2011 hingga 2012.

Mahkamah Agung China menyatakan semua mangsa Li ialah murid perempuan berusia bawah 12 tahun yang dihantar ke sekolah berasrama itu.

Dia sepatutnya mendidik dan melindungi mereka namun mengambil kesempatan kedudukannya sebagai guru untuk merogol dan mencabul kanak-kanak," kata kenyataan mahkamah itu.

Sebahagian besar mangsanya ialah murid yang dihantar ke sekolah itu oleh ibu bapa mereka yang bekerja di bandar.

Pelaksanaan hukuman mati di China biasanya ditembak. - AP
-hmetro-

Tiada ulasan: