"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Video Ustaz didakwa hina Negeri Sembilan menjadi viral

Seremban: Video ceramah seorang ustaz yang didakwa mengutuk dan menghina Negeri Sembilan menjadi viral di laman sosial Facebook dan mendapat maklum balas ramai pengguna laman berkenaan.

Difahamkan, video berdurasi 58 saat itu memaparkan ceramah ustaz terbabit ketika di sebuah masjid di Selangor yang memberitahu di Negeri Sembilan tiada tazkirah dan ilmu agama dianjurkan selain menggunakan perkataan ‘bebal’ seolah-olah menghina penduduk negeri berkenaan.

Harian Metro mendapati video berkenaan mula dimuat naik pada Jumaat lalu sebelum tersebar dan dikongsi lebih 300 pengguna Facebook serta disukai lebih 6,000 pengguna lain.

Video itu menimbulkan ketidakpuasan hati ramai pihak terutama penduduk Negeri Sembilan yang dipercayai tidak dapat menerima kata-kata digunakan ustaz terbabit seolah-olah menghina mereka.

Sementara itu, Ketua Penolong Pengarah Bahagian Penguatkuasaan Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan Amran Awaluddin berkata, pihaknya akan berbincang dengan Jabatan Mufti terlebih dulu kerana ustaz terbabit adalah pemegang tauliah untuk memberikan ceramah agama di negeri ini, namun sudah tamat tempoh.

Beliau berkata, Jabatan Mufti berkemungkinan akan memanggil ustaz terbabit untuk memberikan penjelasan mengenai kenyataan dikeluarkan itu selain memberi nasihat kepadanya.
-hmetro-

Tiada ulasan: