"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Calon tentera ambil peperiksaan dengan hanya berseluar dalam (Gambar&video)

Ambil ujian separuh bogel elak tipu
BIHAR - INDIA. Tentera India mengarahkan calon peperiksaan pengambilan jawatan mengambil peperiksaan dengan hanya berseluar dalam bagi menghalang penipuan selepas beberapa skandal penipuan dilaporkan di negeri itu.

Memetik akhbar India Express, beberapa foto menunjukkan berpuluh-puluh lelaki duduk bersila di sebuah padang dengan hanya berpakaian dalam untuk menjawab soalan sambil dikawal oleh penyelia beruniform.

Akhbar itu memetik sumber tentera sebagai berkata, mereka mengambil langkah radikal untuk menjimatkan masa menapis ramai orang selepas lebih 1000 calon hadir dalam peperiksaan itu.

"Kami tidak mempunyai pilihan untuk mematuhi arahan walaupun ia berasa ganjil," kata sumber kepada akhbar itu dipetik AFP.

Sementara itu, jurucakap tentera di New Dehli enggan mengulas mengenai laporan itu yang datang setahun selepas polis Bihar menahan 1,000 calon pegawai mengupah orang untuk menduduki peperiksaan untuk mereka.

Menggunakan kaedah penipuan tradisional hinggalah menggunakan kamera pengintip berteknologi tinggi, menipu adalah perkara biasa di India bagi kebanyakan individu untuk mendapatkan gred sekolah yang baik dan pekerjaan di sektor kerajaan.

Bihar adalah salah satu negeri yang paling ramai penduduk yang terkenal dengan penipuan semasa peperiksaan.

Tahun lalu, menyaksikan saudara-mara dan ahli keluarga memanjat dinding pusat peperiksaan sekolah memberi nota kepada calon untuk lulus tersebar dan menjadi berita utama negara.
-sinarharian-

Bakal Tentera Berseluar Dalam Jawab Peperiksaan oleh sinartv

Tiada ulasan: