"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kanak-kanak 10 tahun mangsa rogol lahirkan anak

SEORANG mangsa rogol berusia 10 tahun di India yang sebelum ini memohon kepada Mahkamah Agung untuk menggugurkan kandungannya tetapi ditolak, selamat melahirkan seorang bayi perempuan, kata doktor semalam.

Kanak-kanak perempuan itu yang tidak boleh dinamakan, dirogol beberapa kali oleh bapa saudaranya yang sudah pun ditahan polis.

Bulan lalu, ibu bapa mangsa meminta mahkamah tertinggi negara itu untuk membenarkannya menggugurkan kandungan tetapi permohonan itu ditolak.

Undang-undang India tidak membenarkan kandungan digugurkan selepas 20 minggu kecuali ia mengancam nyawa ibu atau bayi terbabit.


“Mangsa melahirkan bayinya menerusi pembedahan semalam. Kedua-duanya selama dan dalam keadaan baik,” kata Dr Dasari Harish dari bandar Chandigarh di utara India.

“Pembedahan berjalan lancar tanpa komplikasi. Berat bayi 2.2 kilogram dan kini berada di wad ICU neonatal.”

Agensi berita India The Press Trust of India berkata kanak-kanak perempuan itu tidak tahu dia akan melahirkan bayi dan ibu bapanya memutuskan untuk memberikan bayi itu kepada keluarga angkat.

Ibu bapanya memberitahu mangsa yang ada batu di dalam perutnya dan perlu menjalani pembedahan untuk membuangnya.

India merekodkan 20,000 kes serangan seksual terhadap mangsa bawah umur dilaporkan pada 2015, menurut data kerajaan. – AFP, 18 Ogos, 2017.

Tiada ulasan: