"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

'Lokap polis jijik, kotor macam kandang', lebih teruk dari kandang babi?

Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) melahirkan rasa kesal dengan keadaan lokap polis di negara ini, yang didakwanya kotor lagi menjijikkan.

Ketua aktivisnya, Datuk Nadzim Johan berkata, sehingga kini pihaknya menerima lebih 30 aduan mengenai keadaan lokap di sekitar Kuala Lumpur dan Selangor.

"Perkara yang banyak diadukan kepada kita iaitu lokap yang amat kotor lagi menjijikkan. Kalau kita lihat daripada apa yang dilaporkan kepada kita maknanya memang tidak layak didiami manusia," katanya dalam sidang media di Kuala Lumpur, hari ini.

Menyifatkan keadaan lokap seperti kandang haiwan, Nadzim bagaimanapun tidak menyalahkan atau menuding jari kepada mana-mana pihak.

Kata Nadzim, perkara tersebut dibawa kepada media kerana terpanggil untuk memperbetulkan keadaan.

"Kita hendak membawa kes ini untuk membetulkan keadaan, kerana malu sebagai sebuah negara Islam, macam mana (tahanan) nak sembahyang terutama mereka yang ditahan ini belum tentunya bersalah," katanya.

Oleh demikian Nadzim mahu pihak berwajib memandang serius perkara itu, malah pihaknya juga bersedia membantu mengemukakan cadangan bagi mengatasi masalah tersebut.

Sukar solat

Berkongsi pengalaman menjijikkan itu ialah pengadu pertama, Yusuf Azmi yang juga merupaka pengarah unit tindakan khas PPIM.

Menurut Yusuf, tempoh empat hari yang dilaluinya begitu sukar apabila terpaksa menahan bau busuk najis dan hancing air kencing hingga membuatkan dirinya berasa loya.

"Kotornya tempat itu cuma ia tidak ada babi tapi baunya amat dasyat daripada kandang babi," kata Yusuf.

Kata Yusuf, keadaan itu menyukarkan tahanan beragama Islam untuk menunaikan solat.

"Tempatnya begitu kotor dan bayangkanlah saya ambil wuduk sambil tutup mata sebab saya tak boleh tengok apa yang ada di bawah (lantai).

"Tempat nak solat itu tak boleh bayangkan kotornya, kencing merata," katanya yang ditahan di lokap Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi atas dakwaan menceroboh.

Cabar OCPD bermalam di lokap

Ekoran keadaan itu, Yusuf mahu semua Ketua Polis Daerah (OCPD) mengambil maklum lokap di balai masing-masing selain mencabar pihak berkuasa terbabit bermalam di pusat tahanan sementara itu.

"Lokap (yang kotor) mendidik kita lebih jahat, lebih teruk sebab kita terlupa ini negara Islam. Bukanlah kita pembersih sangat tapi Islam kan kena bersih, jadi sekarang ini saya rasa zalim.

"Kita minta semua OCPD tidur semalam di lokap. Ini tanggungjawab OCPD, jadi saya minta semua OCPD terutama OCPD Dang Wangi bau najis di lokap mereka," kata Yusuf.

Pengadu kedua, Ramle Buang turut berkongsi cerita yang sama.

Ramle pernah ditahan berkali-kali di beberapa lokap seperti di Teluk Intan, Perak dan Alor Setar Kedah berkata keadaan pusat tahanan itu begitu menyedihkan.

"Luas lokap itu dalam 8x8 dan lebih 30 orang satu sel. Kencing, berak semua dalam lokap itu. Baunya tuhan saja yang tahu," kata Ramle.

Lokap Israel lebih bersih

Pengadu ketiga, Dr Noorazman Mohd Samsuddin menyifatkan keadaan lokap di Israel lebih bersih berbanding keadaan lokap di negara ini.

"Saya pernah ditahan di penjara Israel, lebih kurang 48 jam. Setelah kami dipukul dan ditembak, ada yang mati dan sebagainya kami masuk penjara.

"Masa kena pukul memang teruklah tapi bila masuk saja penjara, penjaranya tidaklah bagus seperti mana keadaan di luar, tetapi dalamnya bersih.

"Walaupun dalam penjara itu ramai, tapi keadaannya bersih, makanannya disusun rapi walaupun makannya tidak sebagus mana," kata Noorazman.

Menurut Noorazman, beliau tidak berniat menyalahkan mana-mana pihak namun meminta tahanan dilayan sebagai manusia, apatah lagi memandangkan mereka belum dibuktikan bersalah di mahkamah.

"Apa yang saya nak tegaskan di sini adalah kebersihan adalah hak semua manusia dan mereka tak boleh nafikan hak kami sebab kami belum tentunya bersalah.

"Kita kena tegas dengan undang-undang tapi kita juga kena tegas dengan kemanusiaan.

"Perkara tentang kebersihan, bagi kita di sini kita kena berperikemanusiaan dengan manusia," tambah Noorazman.
-malaysiakini

Tiada ulasan: