"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bekas ketua polis disumbat semula ke penjara


Miguel Etchecolatz diarah kembali menjalani hukuman di penjara.
BUENOS AIRES - ARGENTINA. Sebuah mahkamah di Argentina semalam mengarahkan seorang bekas ketua polis yang disabit bersalah kerana membunuh dan penyeksaan kembali ke penjara, selepas perintah tahanan rumah ke atasnya mencetuskan protes besar-besaran.

Miguel Etchecolatz, 88, menjalani hukuman penjara seumur hidup bagi jenayah kemanusiaan yang dilakukan semasa era pemerintahan diktator negara Amerika Selatan itu dari tahun 1976 hingga 1983.

Sejak 27 Disember lalu, Etchecolatz yang merupakan bekas pesuruhjaya polis Buenos Aires telah tinggal di sebuah rumah di resort tepi pantai Mar del Plata.

Pada 1986, Etchecolatz disabit bersalah menyeksa dan membunuh 91 tahanan, beliau kemudian menerima pengampunan sebelum dibicarakan semula pada 2006.

Beliau didapati bersalah dan dijatuhi hukuman penjara seumur hidup.

Kumpulan hak asasi manusia mendakwa kira-kira 30,000 orang hilang, kemungkinan dibunuh sepanjang pemerintahan junta.

Menurut pendakwa raya Argentina, lebih 500 bekas pegawai junta telah dikenakan tahanan rumah hujung tahun lalu, di mana 450 orang lagi menjalani hukuman mereka di penjara. - AFP

Tiada ulasan: