"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tugas besar menanti Anwar tangani budaya ‘kem politik’ dalam PKR

MUHAMMAD SAUFEE ROSMAN dan MOHD FHARKHAN ABDUL GHAPAR
Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang bakal mengambil alih tampuk kepimpinan parti dilihat bukan sahaja memikul tanggungjawab mengetuai parti komponen terbesar Pakatan Harapan malah tugas lebih besar menanti iaitu untuk menangani budaya ‘kem politik’ dalam parti itu.

Tugas ‘menjernihkan’ budaya berpuak itu perlu dilakukan segera bagi mengelakkan risiko berlaku perpecahan dalaman parti pasca pemilihan PKR yang mungkin akan memberi kesan terhadap kedudukan kerajaan Pakatan Harapan (PH).

Mengupas isu itu, penganalisis dan pemerhati politik, Dr Chandra Muzaffar berkata PKR sebagai parti komponen terbesar PH perlu segera ‘mengubati’ budaya tidak sihat itu sebelum ia menjadi kudis dalam parti.

“Hal sedemikian merupakan masalah besar bagi PKR serta kerajaan PH… ada kemungkinan berlaku perpecahan dalam parti, sekiranya (budaya) kem atau puak ini berterusan.

“Kini mereka (PKR) memegang kuasa (sebahagian daripada kerajaan) dan atas dasar itu PKR perlu mencari jalan penyelesaian bagi mengatasi (budaya) kem politik bagi mengukuhkan kedudukan parti,” katanya ketika dihubungi Bernama.

Mengulas lanjut, Chandra, yang juga bekas Timbalan Presiden PKR sebelum, mengumumkan keluar parti pada Disember 2001 mengakui budaya itu sudah wujud dalam PKR sejak awal penubuhannya, namun dilihat semakin serius pada masa ini.

“… ia bukan perkara baharu, cuma saya nampak sekarang (kem politik) jauh lebih teruk berbanding dahulu. Maka, perkara ini akan menjadi cabaran kepada barisan pemimpin baharu untuk menghadapinya pada masa akan datang, terutamanya selepas proses pemilihan PKR (tahun ini) selesai,” katanya.

“Saya berharap para pemimpin utama PKR seperti (Datuk Seri) Anwar (Ibrahim) selaku presiden baharu perlu bersikap bebas dan neutral bagi mengatasi masalah kem dan puak dalam parti itu,” tambahnya.

Persaingan sengit antara Anggota Parlimen Gombak, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali dan bekas Anggota Parlimen Pandan Mohd Rafizi Ramli yang perebutan jawatan Timbalan Presiden dilihat secara tidak langsung mewujudkan ‘kem’ dalam parti.

Kelantangan Rafizi mengkritik proses pemilihan parti dan dakwaan Azmin sebagai individu yang akrab dengan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad kononnya tidak disenangi oleh pengikut setia Anwar antara ‘drama’ yang menjadi perhatian umum sepanjang proses pemilihan PKR.

Menjelang Kongres Nasional PKR pada Jumaat ini, keputusan akhir tidak rasmi yang dipaparkan menerusi laman Twitter ‘Pemilihan KEADILAN 2018’ menyatakan Mohamed Azmin, yang juga Menteri Hal Ehwal Ekonomi, mendahului dengan 70,550 undi mengatasi Rafizi (66,594 undi) untuk menempah kerusi Timbalan Presiden.

Sementara itu, profesor di Jabatan Pengajian Kenegaraan dan Ketamadunan Fakulti Ekologi Manusia Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof. Dr. Zaid Ahmad dan Penganalisis politik dari Universiti Sains Malaysia (USM), Prof Dr Sivamurugan Pandian bersetuju pasca pemilihan PKR, Anwar perlu melaksanakan proses pendamaian dalam kalangan kepimpinan tertinggi parti hingga anggota di peringkat cabang.

Zaid menjelaskan walaupun Anwar seperti tidak memperlihatkan campur tangannya pada proses pemilihan dengan tidak memihak kepada mana-mana individu sebagai tanda demokrasi, namun beliau perlu lebih tegas pasca pemilihan nanti.

“Anwar perlu bijak menangani pihak dan penyokong yang kalah supaya selepas pemilihan ini mereka masih rasa diperlukan dan dihargai oleh parti. Dia (Anwar) mesti berupaya lakukan pendamaian agar ahli parti dapat kembali bekerja bersama-sama dan tinggalkan segala persaingan ketika pemilihan untuk mengukuhkan parti menuju PRU15,” katanya kepada Bernama.

Sementara itu, Sivamurugan berpendapat langkah merapatkan saf kepimpinan PKR bukan sahaja pada aspek perpaduan pemimpin tertinggi malah literasi politik dan matlamat parti harus dididik dalam kalangan anggota agar mereka memahami jawatan dan pangkat bukan perkara penting dalam perjuangan.

Tambahnya, Anwar harus pastikan tindakan segera untuk kembalikan perpaduan dalam parti dan yang kalah harus menerima hakikat (kekalahan), manakala yang menang tidak boleh pinggirkan yang kalah.-BERNAMA

Tiada ulasan: