"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Gigi kekuningan, mulut berbau? Anda kena baca tips di bawah

Nizha Periaswamy

Masalah kesihatan mulut selalunya diambil remeh sehingga kita berdepan dengan isu perubatan seperti sakit gigi, sakit gusi dan sebagainya. Mulut salah satu organ yang harus diberi keutamaan kerana ia boleh memberi petanda untuk pelbagai penyakit.
Memberus gigi sahaja tidak mencukupi, apatah lagi hanya sekali sehari. Ia lebih dari sekadar memberus. Masalah gigi kuning, mulut berbau, kering atau berliur, semuanya memberikan ketidakselesaan. Bukan hanya kepada anda tetapi mereka yang di sekitar.

Artikel di bawah yang dipetik dari beberapa portal kesihatan mungkin boleh membantu anda melindungi kesihatan mulut.

1Diet gigi putih
Sekiranya anda gemar minum teh atau menghisap rokok dan mengharapkan gigi yang putih bak mutiara, memang mustahil. Jadi elakan pengambilan minuman atau amalan yang boleh menyebabkan gigi anda kuning atau kotor. Di samping itu pengambilan minuman bersoda, makanan berkuah tertentu, kicap dan jus berwarna juga boleh mengagalkan usaha pemutihan gigi.

2Tukar berus gigi setiap 2 atau 3 bulan
Jika tidak, anda hanya memindahkan bakteria ke mulut. Menurut doktor gigi, Dr. Harold Katz, cara terbaik untuk memberus ialah dengan meletakkan berus gigi anda pada sudut 45 darjah terhadap gusi dan perlahan-lahan menggerakkannya dalam gerakan bulat. Pegang berus gigi seperti pensel supaya anda tidak menggosok terlalu keras.

3Gunakan pengikis lidah untuk mengeluarkan plak lidah
Salah satu sebab nafas berbau adalah pembinaan bakteria pada lidah. Dengan mengkikis lidah setiap hari, ia akan membantu menghilangkan pengumpulan bakteria. Ia lebih berkesan daripada memberus lidah anda dengan berus gigi, kata Katz.

4Makan makanan “pembersih”
Makanan ‘pembersih’ ini membantu membersihkan gigi semasa anda mengunyah. Epal adalah antara makanan ‘pembersih’ terbaik selain lobak mentah, saderi dan bertih jagung. Untuk hasil yang terbaik, nikmati makanan pembersih ini pada penghujung hidangan supaya anda tidak perlu memberus gigi selepas makan.

5Kekalkan kesegaran, jilat dan bau
Mungkin berbunyi jijik tetapi bagaimana lagi anda boleh periksa bau mulut anda? Jadi untuk tujuan itu, Dr.Katz menyarankan kita menjilat telapak tangan dan membaunya. Sekiranya anda mencium sesuatu yang kurang enak atau busuk, ini bermakna bau mulut anda harus diberi perhatian. Segera dapatkan gula-gula penyegar nafas tanpa gula atau pembersih mulut bebas alkohol. Pembersih mulut beralkohol boleh mengeringkan tisu mulut, menyebabkan bakteria lebih mudah berjangkit.


6Berus gigi di antara waktu terawal dan terakhir
Kedua-dua waktu itu adalah paling penting untuk kesihatan gigi anda. Air liur memelihara plak dari gigi dan ia akan mengering pada waktu malam, jadi sebaiknya semua plak dibersihkan dari gigi sebelum tidur. Ia juga penting untuk memberus sebaik bangun tidur pada waktu pagi demi mengeluarkan plak dan bakteria yang dibina semasa anda tidur.

Tiada ulasan: