"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Rosmah hadapi tuduhan baru tak lama lagi

Isteri Najib Razak, Rosmah Mansor, dijangka dikenakan beberapa lagi tuduhan jenayah di mahkamah dalam tempoh terdekat dan ia berlaku kira-kira 40 hari selepas dia didakwa untuk kali pertama bulan lalu.

Kali ini Rosmah dipercayai akan dikaitkan dengan projek hibrid solar untuk sekolah di kawasan luar bandar di Sarawak.

Memetik sumber SPRM yang tidak dinamakan The Star mendakwa turut akan didakwa bersama Rosmah ialah bekas pembantunya Rizal Mansor.

Pihak yang dekat dengan siasatan bagaimanapun enggan mendedahkan peranan Rosmah dalam projek terbabit dan butiran tuduhan yang akan dikenakan ke atasnya.

Isteri perdana menteri yang berprofil tinggi itu dihadapkan ke mahkamah buat kali pertama pada 4 Okt lalu. Beliau berdepan 17 dakwaan pengubahan wang haram melibatkan dana berjumlah RM7 juta.

Pada Jun lalu Malaysiakini mendedahkan Kementerian Pendidikan di bawah kerajaan BN menganugerahkan projek hibrid kepada sebuah syarikat berpangkalan di Bintulu, Sarawak.

Pemberian projek untuk 369 sekolah luar bandar itu didakwa dibuat atas "arahan langsung" daripada Najib. Ia melibatkan dana sebanyak RM1.25 bilion.

Dokumen yang dilihat Malaysiakini juga mendakwa kontrak terbabit diberikan tanpa melalui prosedur operasi standard Kementerian Pendidikan, serta proses perolehan yang sepatutnya.

Siasatan itu kemudian berkembang dengan menyaksikan beberapa pegawai eksekutif syarikat itu ditahan SPRM. Pembantu Rosmah dan Najib pula ditahan dan direman untuk disoal siasat pada Julai.

Ditanya sama ada bekas menteri pendidikan Mahdzir Khalid akan turut didakwa, sumber yang dipetik itu menjawab: "Belum lagi."

Tiada ulasan: