"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Claire tidak ragu-ragu Rameli bayar bagi pihak Pas dan Hadi

MALAYSIA DATELINE
Editor Sarawak Report, Clare Recastle Browm berkata beliau tidak ragu-ragu bahawa ahli perniagaan terkenal Datuk Rameli Musa bertindak bagi pihak Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan PAS ketika membayarnya lebih RM1.4 juta.

Dalam kenyataannya kepada Malaysiakini, Claire berkata, ketika proses perundingan pembayaran ini, Rameli perlu sentiasa berhubung untuk mendapat kebenaran daripada Pas dan Hadi selepas menolak tawaran awal parti itu untuk membayar GB£100,000 untuk menyelesaikan saman itu.

“Dia terpaksa balik untuk bertanya kepada mereka, dan dia beberapa kali berbuat begitu (meminta kebenaran Hadi dan Pas) sehinggalah akhirnya kami sampai pada jumlah yang saya dapati cukup untuk membayar peguam saya tanpa kehilangan terlalu banyak wang untuk kes ini.

“Adalah jelas bahawa Hadi dirundingkan pada setiap masa dan (begitu juga) orang-orang di sekelilingnya,” kata Claire, lapor Malaysiakini.

Beliau menjelaska peguam Hadi di London juga telah menerima pembayaran sulit itu kerana mereka perlu membuat perjanjian penyelesaian untuk mahkamah.

Sementara itu, Rewcastle-Brown juga mempersoalkan status kewangan Pas.

Semalam Hadi berkata Pas hanyalah sebuah parti miskin yang menerima sumbangan derma daripada orang ramai dan tidak mempunyai dana untuk membayar Clare seperti didakwa.

Malah, katanya Pas terpaksa meminjam untuk membayar deposit calon pada PRU14 lalu.

Bagaimanapun, Rewcastle-Brown memetik kenyataan oleh AJK Pas Pusat Dr Zuhdi Marzuki pada April lalu, mendakwa parti itu menerima derma berjumlah RM2.5 juta daripada individu.

“Jadi, adakah itu pinjaman yang perlu mereka bayar balik atau adakah ia derma penyokong parti yang baik?

“Apa yang kita tahu ialah wang itu mengalir untuk membayar deposit kerusi dan banyak wang (deposit) itu sekarang akan didapatkan kembali,” katanya, sebagaimana dilaporkan laman web itu.

Sarawak Report mendakwa RM2.5 juta yang digunakan untuk membayar deposit calon sebenarnya berasal dari Umno – suatu dakwaan yang dinafikan Pas.

Tiada ulasan: