"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Inilah tahap pemikiran pemimpin PAS, malas nak ulas panjang-panjang

Razman minta istana tarik gelaran Mahfuz

Bendahari PAS Pusat Razman Zakaria berharap pihak istana menarik balik darjah kebesaran yang diberikan kepada Timbalan Menteri Sumber Manusia, Mahfuz Omar.

Dalam satu hantaran di Facebook, Razman dilihat memberi respon berhubung laporan mengenai Mahfuz berkait isu politik antara kerabat diraja dan kepimpinan kerajaan persekutuan.

"Mana yang celupar sangat tu, mohon istana tarik anugerah darjah kebesaran Tun, Dato', Dato' Seri dan lain-lain.

"Kita tengok sikit...," katanya yang juga pesuruhjaya PAS Perak.

Razman turut berkongsi satu gambar memaparkan berita yang mengandungi kenyataan Mahfuz semalam.

Terdahulu, Mahfuz yang juga anggota parlimen Pokok Sena dilaporkan menggesa Majlis Raja-raja menasihati golongan istana agar tidak mencampuri urusan politik.

Kata bekas naib presiden PAS itu tindakan pihak istana - jika tidak dikawal - boleh menimbulkan kecaman rakyat seterusnya menjejaskan imej institusi diraja.

Mahfuz menjelaskan Majlis Raja-raja perlu menasihatkan mana-mana pihak dalam golongan istana supaya tidak menyentuh sebarang perkara yang boleh menyebabkan orang ramai - terutama generasi muda - ‘menyerang’ mereka.

Kenyataan itu sebagai mengulas perdebatan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad dan istana Johor antaranya tidak sependapat mengenai beberapa isu.

Antaranya ratifikasi perjanjian Statut Rom Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC), pelantikan menteri besar dan rombakan exco kerajaan negeri yang baru.

Mahathir menegaskan cuma rakyat yang boleh menentukan pilihan perdana menteri selepas Tunku Ismail bertitah: "Daripada tukar (jurulatih JDT) Mora baik tukar perdana menteri."

Tiada ulasan: