"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Hampir sejuta orang dijangkiti Covid-19 di seluruh dunia, 50 ribu mati

Malaysiakini
Dalam pekembangan terkini, hampir sejuta orang di seluruh dunia telah disahkan positif wabak Covid-19.

Data Johns Hopkins University setakat 7.47 malam tadi mencatatkan 952,171 kes jangkitan di seluruh dunia.

Seramai 48,320 pula maut di seluruh dunia akibat virus itu, setakat kemas kini data berkenaan, dengan korban tertinggi dicatatkan di Itali, sebanyak 13,155 kematian.

Sementara itu, Covid-19 telah meragut lebih 5,000 nyawa di Amerika Syarikat, dengan jangkitan yang disahkan sebanyak 216,722 kes.

Terdapat 884 kematian di AS dalam tempoh 24 jam yang merupakan suatu rekod baru, kata Johns Hopkins University yang menjejaki perkembangan jumlah jangkitan di seluruh dunia.

Dilaporkan stok peralatan perlindungan dan bekalan perubatan hampir kehabisan di AS.

Jumlah jangkitan yang disahkan di seluruh AS meningkat lebih 25,000 kes sehari, dengan New York paling tertejas mencatatkan 47,500 kes positif dan meragut lebih 1,300 nyawa.

Pihak berkuasa kesihatan negara itu dilaporkan berkata kira-kira 240,000 orang boleh terkorban di AS akibat wabak Covid-19 walaupun langkah mitigasi telah diambil.

Bagaimanapun, Presiden AS Donald Trump berkata semalam jumlah korban itu mungkin lebih banyak lagi, memberi anggaran antara 1.2 juta ke dua juta mangsa jika tiada sebarang langkah menangani wabak tidak diambil.

Tiada ulasan: