"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Perikatan Nasional akan berpecah menjelang PRU-15

SUBRA MANI
Komponen haram Perikatan Nasional (PN) pasti akan menghadapi masalah agihan kerusi Parlimen di Semenanjung, begitu juga dengan kerusi Dun menjelang PRU-15.

Jumlah kerusi Parlimen sekarang iaitu:-
Semenanjung 165 kerusi
Sarawak 31 kerusi
Sabah 25 kerusi
WP Labuan 1 kerusi.
Jumlah semua: 222 kerusi Parlimen.

Manakala kerusi Dun, di Semenanjung dan Sabah sebanyak 505 kerusi Dun iaitu tidak termasuk di Sarawak sebanyak 82 Dun.

Dalam PRU-14, Pas bertanding 154 kerusi Parlimen (mahu menjadi king maker) dan 386 kerusi Dun. Manakala BN pula bertanding semua 222 kerusi Parlimen dan 505 kerusi Dun.

PPBM iaitu janda PH pula bertanding 52 kerusi Parlimen dan 109 kerusi Dun semasa dalam Pakatan Harapan (PH) dalam PRU-14.

Bayangkan bagaimana agihan kerusi antara BN/Pas/PPBM termasuk geng kartel untuk menghadapi PRU-15. Jawapannya BN dan Pas tidak semudah itu untuk menyerahkan kerusi tradisi yang mereka bertanding kepada PPBM.

Bagi PH (PKR/DAP/AMANAH) tiada masalah kerana formula agihan dalam PRU-14 akan digunapakai dalam PRU-15, cuma kerusi Parlimen yang ditinggalkan oleh PPBM sebanyak 52 kerusi (majoriti Melayu) akan diagihkan semula antara PKR/AMANAH.

Bagi Kerusi Dun sebanyak 109 yang ditinggalkan oleh PPBM juga akan diagihkan antara PKR/AMANAH. Mungkin dalam PH akan berlaku pertukaran kerusi antara DAP/PKR terutamanya di kawasan campuran.

Masalah tidak akan berlaku dalam PH, tetapi dalam agihan kompen PN pasti dan nyata akan berlaku pergaduhan. Apakah Pas dan BN sanggup berkorban untuk diberi kawasan tradisi mereka kepada PPBM?

Mungkin PPBM dan geng kartel hanya diberi pun sekadar kerusi kepada penyandang MP/Adun yang melompat sahaja. Lain-lain pemimpin PPBM yang bukan penyandang agak berat untuk BN/PAS untuk diberi peluang bertanding kepada PPBM dalam PRU-15.

Ketika inilah, baru PPBM tahu siapa lawan dan siapa musuh. Ketika untuk menjatuhkan PH semuanya indah belaka. Apabila sudah berkahwin dalam PN Baru mengenali diri masing-masing siapa yang jujur dan siapa yang tamak haloba.

Oleh itu, TS Mahyudin hendaklah mengkaji balik dan kembali bersama PH kerana sejarah telah membuktikan bahawa Pas dan BN tidak akan memberi ruang kepada PPBM untuk menjadi parti dominan.

Ayuh TS Mahyudin, jangan fikirkan jawatan PM kerana anda sendiri tidak selamat. Kembali bertaut bersama Tun Mahathir sekarang TETAPI jangan sekali-kali membawa Azmin/Zuraida kerana majoriti ahli PKR telah menolak geng kartel dan bila sebut saja nama Azmin dan Zuraida mereka nak muntah kerana mereka berdua adalah pengkhianat kepada PKR dan juga kepada PH.

“Jangan beri peluang Azmin dilantik sebagai TPM mahu pun PM kerana inilah manusia yang tidak sedar diri apabila berjawatan sudah angkuh dan sombong serta biadap kepada DSAI”.

Tiada ulasan: