"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PN tumbang? Selepas sekian lama ‘sikit saja lagi’, kini harinya…

BORHAN AHMAD

Selepas sekian lama bermain dengan pekataan ‘sikit saja lagi’, akhirnya hari ini Datuk Seri Anwar Ibrahim dijangka akan mengumumkan beliau mempunyai sokongan majoriti untuk membentuk kerajaan baru.

Media mula membuat spekulasi bahawa Anwar akan membuat pengumuman ini selepas pelbagai laporan mengenainya mula didengar sejak semalam.

SinChew melaporkan, Anwar akan mengumumkan beliau mempunyai sokongan dari 123 Ahli Parlimen namun Pengarah Komunikasi PKR, Fahmi Fadzil mengunci mulutnya untuk mengesahkan sebarang perkara.

“Saya diarahkan untuk kunci mulut saya,” kata Fahmi ketika ditemui Malaysia Dateline pagi ini ketika membuat persiapan sidang media di Hotel Le Meridien, Kuala Lumpur.

Wartawan mula datang ke hotel Le Meridien sejam jam 10.30 pagi lagi walaupun sidang media hanya dijangka bermula 12 tengahari.

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin pula dijadualkan akan membuat kenyataan khas secara langsung melalui RTM, TV3, Bernama dan Astro pada jam 2.30 petang ini.

Jika benar Anwar mendapat sokongan 123 MP, bermakna ia adalah pertambahan sebanyak 14 kerusi dari 109 ketika undi belah bahagi di Dewan Rakyat sebelum ini.

“Saya dengar, dia mendapat sokongan dari MP Bersatu juga,” tulis seorang wartawan kanan dalam satu kumpulan whatsapp.

Seorang pemimpin kanan AMANAH pula mengesahkan bahawa Anwar dijangka akan mengumumkan dia mempunyai sokongan yang cukup untuk mengambil alih kerajaan hari ini.

Tiada ulasan: