"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Telur hilang di Terengganu

A KADIR JASIN

Telah dilaporkan secara meluas di media bahawa rakyat Terengganu kehabisan telur. Hari ini, Berita Harian menerbitkan tajuk utama “Terengganu Tiada Telur”. Diterjemahkan secara harfiah bermakna Terengganu tiada telur. Dalam bahasa Melayu, “telur” juga merujuk kepada testis.

Kita mungkin tersenyum atau ketawa dengan tajuk berita Harian yang “nakal”. Tetapi ini bukan perkara ketawa sama sekali. Kekurangan bekalan dan kenaikan harga barang makanan menjadi kebimbangan setiap “keluarga Malaysia” kecuali yang berada di kelas “kayangang”.

Spesifik kepada “Terengganu kita”, isu telur hilang ini merupakan cabaran utama kepada Kerajaan Pasnya lebih-lebih lagi apabila domo utama parti itu juga dari Terengganu.

Tiada apa untuk menghalang Presiden Pas Tuan Guru Abdul Hadi Awang menyimpang daripada “tugas hakiki” beliau sebagai Utusan Khas bertaraf menteri ke Timur Tengah untuk membantu menyelesaikan masalah “tiada telur” yang licik ini. Menangani isu ini mungkin lebih mendesak daripada cuba untuk menyembuhkan itik lemau.

Memandangkan Perdana Menteri lsmail Sabri Yaakob sendiri telah bersuara tentang isu telur dan ayam, tidak ada kemudaratan jika Abdul Hadi pun mahu melakukannya.

Krisis “tiada telur” ini sudah tentu memberi kesan kepada rakyat Trengganu jauh lebih teruk berbanding masalah “berkaitan telur” yang kadang-kadang memberi kesan kepada lelaki aktif seksualiti. Saya merujuk kepada “sindrom koro” misteri, menyusahkan dan memalukan yang saya tulis dalam Blog saya pada tahun 2008.

Sekiranya anda terlepas artikel itu atau masih terlalu muda apabila saya menininya beberapa 13 tahun yang lalu, anda boleh membacanya di sini.

Tiada ulasan: